
 
 
 
 

RADIO NORD 
som politisk fråga 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Christer Hamp 
1980 



2 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Innehåll 
 
Förord 3 
Inledning 4 
Bakgrund: Radio i Sverige 5 
Radion i politiken omkring 1960 9 
Radio Nord 12 
Radion i politiken efter Radio Nord 26 
Ny piratradiolag 26 
Socialdemokraterna 27 
Högerpartiet 28 
Folkpartiet 30 
FPU 31 
Centerpartiet 32 
CUF 33 
Sammanfattning 34 
Personer 1962 35 
Källor och litteratur 36 



3 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Förord 

 
Detta är en 60-poängsuppsats i ämnet historia vid Stockholms universitet. Den 
skrevs 1980 inom ramen för forskningsprojektet Etermedia och samhälle (EOS), 
som bedrevs med finansiellt stöd från Riksbankens jubileumsfond. Något sådant 
stöd har dock inte utgått till skrivandet av denna uppsats. 

Projektets forskning täcker den svenska radio- och TV-politiken från starten 
1925 fram till uppdelningen av Sveriges Radio i flera företag 1979. Den viktigaste 
aspekten är de yttre inflytelser som format radio- och TV-politiken under denna 
tid. En ganska udda faktor i det sammanhanget var Radio Nord, som rörde om 
ordentligt i debatten och orsakade förändringar både i lagstiftningen, i Sveriges 
Radios utbud och i de politiska partiernas inställningar i frågor som monopol och 
reklam i etermedia. 



4 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Inledning 

 
En av de större massmediala händelserna i mannaminne i Sverige är utan tvekan 
Radio Nords korta tid i etern. Finansierad med oljemiljoner och effektivt ledd av 
en affärssinnad man, kom den kommersiella stationen att störa många i rikets och 
Sveriges Radios ledningar. De frågor som aktualiserades av Radio Nords 
verksamhet var i huvudsak två: radiomonopolets existens och frågan om reklam-
finansiering av radio- och TV-sändningarna.  

Men dessa frågor hade redan diskuterats i riksdagen i samband med införandet 
av TV, och piratdebatten kom, åtminstone i riksdagen, huvudsakligen att gälla 
huruvida man med svensk lagstiftning skulle backa upp den internationella tele-
konventionens förbud mot rundradiosändning från havet. En ny lag skapades. I 
riksdagsdebatten togs dock även frågorna om reklam och monopol upp. 

Mindre än två månader efter Radio Nords start på våren 1961 började Sveriges 
Radio sända melodiradio, och den första trevande starten för P3 kom omedelbart 
efter Radio Nords sista sändningar på sommaren 1962. 

Piratstationen hade alltså effekter på den svenska radiopolitiken. Jag har 
försökt kartlägga vilka effekter den har haft på de politiska partiernas inställning i 
reklam- och monopolfrågorna, och i samband därmed handläggningen på Sveriges 
Radio och telestyrelsen av de motåtgärder mot Radio Nord som vidtogs och de 
förändringar i Sveriges Radios utbud som kom till stånd. 

För att i någon mån begränsa arbetets omfattning har jag uteslutit kommunist-
partiet, medborgerlig samling samt socialdemokraternas och högerpartiets ung-
domsförbund från studien. Mycket av begränsningarna i övrigt beror inte på något 
medvetet övervägande av alternativ, utan helt enkelt på vad jag råkat komma över 
i materialväg på den tid som stått till mitt förfogande. 



5 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Bakgrund: Radio i Sverige 

 
Monopol i etern har inte alltid rått i Sverige, även om myndigheterna har velat ha 
kontroll över radion.1  Under de allra första åren  efter sekelskiftet fick 
telegrafstyrelsen nys om att privatpersoner tänkte sätta upp radiosändare i landet. 
Om de fick börja sända, kunde det vara svårt att få stopp på dem senare, tänkte 
man, och gick till Kungl. Maj:t.2 Det blev en lag, av den 26 april 1905, vari 
stadgades att man måste ha Kungl. Maj:ts tillstånd för att få sätta upp sändare i 
landet. Tillstånden skulle tidsbegränsas. 

I Sverige gjordes det första försöket med rundradio då Gustav V öppnade en 
utställning i Luleå i juli 1921.3 Under utställningen sändes sedan kommersiella 
program med tal och musik. På hösten 1922 började televerket försökssändningar, 
och ungefär samtidigt började också Svenska Radioaktiebolaget sända program 
över en egen sändare. I november 1923 fick televerket sin första för rundradio 
särskilt konstruerade sändare. Televerkets program bekostades av fabrikanter och 
försäljare av radioapparater. I slutet av 1923 påbörjades också mera reguljära 
sändningar över televerkets sändare på kustradiostationerna i Boden och Göteborg. 

I februari 1923 avstyrkte telegrafstyrelsen ett dussintal ansökningar om att få 
bedriva rundradiorörelse. Enligt styrelsens uppfattning borde det vara statens sak 
att se till att rundradioverksamheten lades i sådana händer, att garantier erhölls för 
att den nya verksamheten skulle komma att handhas på rätt sätt. 

Annonsfinansiering av radioprogram var utesluten. Dels var den bara möjlig i 
de större städerna, dels skulle radioannonsering konkurrera med pressen. 
Finaniseringen borde i stället ske genom licensavgifter för mottagare. Sändarna 
skulle vara i statlig ägo. För programproduktionen föreslog telegrafstyrelsen ett 
enda företag, bestående främst av den inhemska radioindustrin och tidnings-
pressen, exempelvis genom TT. 

Radioindustrin skulle stå för den tekniska sakkunskapen och TT för 
nyhetsförmedlingen. Särskilt tilltalande var att TT i sin ansökan hade garanterat 
opartiskhet och saklighet i nyhetsurvalet. Kommunikationsminister Lübeck (h) 
lade i ett yttrande till statsrådsprotokollet den 29 juni 1923 fram de riktlinjer han 
ville skulle gälla för rundradion. Han framhöll att staten borde ha kontroll över det 
nya kommunikationsmedlet. Det kunde rent praktiskt lösas så, att staten byggde 
och underhöll sändarna, som ju då kunde påräknas för att sända officiella 
meddelanden. Programproduktionen borde den privata  företagsamheten få ta 
hand om, i form av ett eller flera företag. Lübeck ville att telegrafstyrelsen skulle 
ompröva sin mening att ett företag borde ha hand om produktionen. 

Telegrafstyrelsen fick i uppdrag att uppta förhandlingar med de företag som 
var villiga att ta hand om programverksamheten. Frågan om ett företag skulle ta 
                                                 
1 Bakgrunden bygger på 

SOU 1935:10, kap. V: Rundradion och staten 
SOU 1946:1, s. 13-16 
SOU 1965:20, kap. 1.1: Radion och televisionen i Sverige 
Dymling & Rabe 
Ollén 
Elgemyr 

2 SOU 1935:10, s. 71 
3 "Svensk rundradio före 1925", otryckt bok i Sveriges Radios arkiv (SR CK F VII aa:1) 



6 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

hand om programproduktionen för hela landet eller om den skulle delas på flera, 
lämnades öppen. 

I juli 1923 kom det in en ansökan från ett konsortium av radioföretag. 
Konsortiet ville ha ett varierat utbud med nyheter och något reklam. Den 21 mars 
1924 bildade TT och Svenska Tidningsutgivarföreningen aktiebolaget Radiotjänst, 
främst för att "förhindra att denna rörelse [rundradion] på ett illojalt sätt utnyttjar 
pressens nyhetsanskaffning".4 

I slutet av maj 1924 kom Radiotjänst in med en ansökan om koncession. 
Telegrafstyrelsen ville av flera skäl ha ett enda rundradioföretag. Dels hade det 
visat sig möjligt rent tekniskt att sända samma program över hela landet, och då 
ansågs det i ett så glesbefolkat land som Sverige inte ekonomiskt försvarbart att 
ha flera företag, dels kunde det bli svårt att rättvist fördela licensmedel till flera 
företag. 

Styrelsen förordade Radiotjänst utan att nämna de 17 andra sökande. Lübeck 
ville ha ett samarbete mellan Radiotjänst och radioindustrins konsortium. Högern 
förlorade i valet 1924, och både Lübeck och Radiotjänst ville att beslutet skulle 
fattas innan socialdemokraterna återtog makten. Annars, fruktade man, skulle 
radion helt förstatligas. Här syns redan, om än inte lika uttalat som senare, 
motsättningen mellan socialdemokrater och borgare i frågan om radions ställning. 

Den slutliga överenskommelsen blev en kompromiss. Ett företag, AB 
Radiotjänst, fick koncession, med två styrelsemedlemmar tillsatta av staten, två av 
radiokonsortiet och tre av pressen. Den statliga kontrollen över rundradio-
verksamheten blev alltså större än det var tänkt 1923. Då räckte det med att staten 
ägde sändarna, nu hade den också representanter, av vilka en var ordförande, i 
Radiotjänsts styrelse. Det nya bolaget började sin verksamhet den 1 januari 1925. 
Verksamheten finansierades med inkomster från försäljning av radiolicenser. 
Programtid skulle inte få upplåtas för annonsering. 

Rundradiorörelsen fick en oväntat intensiv start. Efterfrågan hos lyssnarna var 
stor, och telegrafstyrelsen ville så snabbt som möjligt få till stånd rikstäckande 
sändningar. Den 1 januari 1925 hade man bara fyra sändare, i Stockholm, 
Göteborg, Malmö och Boden. För att minska kostnaderna för utbyggnaden fick 
man tumma på sin princip att sändarledet skulle vara i statlig ägo, och tillgrep 
samma metod som när telefonen infördes på landsbygden. 
 

En del på enskilt initiativ tillkomna stationer erhöllo sålunda rätt att idka 
rundradiorörelse, dock endast inom de gränser och enligt de regler, som 
angåvos av Telegrafstyrelsen och Radiotjänst. Falun, som var den första av 
dessa, började redan under år 1924 egna rundradioutsändningar. 1925 
uppstodo fjorton sådana stationer, 1926 sju och 1927 ytterligare två Ö 5 

 
1926 fanns alltså 22 privata sändare, medan televerket bara hade sju. 1930 var 

siffrorna 23 mot åtta. De privata stationerna fick av televerket ett visst understöd 
och fria telefonlinjer för att överföra riksprogrammet. De levde till större delen på 
Radiotjänsts riksprogram. Representanter för radioklubbarna knöts till Radiotjänst 

                                                 
4 Reuterswärd, Gustaf: Berättelse om hur AB Radiotjänst kom till samt dess verksamhet under år 

1924. Bil. 2: PM angående samtal med statsrådet ...rne den 15. 2. 1923. Sveriges Radios 
dokumentarkiv. Cit. i Elgemyr, s. 55. Reuterswärd var chef för TT 

5 Dymling & Rabe, s. 64 - 65 



7 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

och kom att fungera som lokalredaktörer. Ännu när 1943 års rundradioutredning 
lade fram sitt betänkande (1946) fungerade på sina häll klubbarnas representanter 
som tillfälliga ombud för Radiotjänst. Utredningen framhöll att man avsåg att 
stationerna skulle förstatligas och att Radiotjänst skulle ha egna studiolokaler och 
anställda ute i landet. Även reklam förekom i radions barndom. 
 

Innehållet i radiosändningarna under åren 1923 och 1924 bekostades efter 
amerikanskt mönster av privata arrangörer, främst tidningar och radio-
firmor, detta inte bara i Stockholm. När programmen annonserades i 
pressen utsattes arrangörens namn. Då Radiotjänst hade startat blev sådana 
inslag hastigt färre. Detta påtalades, när landets radioklubbar i början av 
1925 höll årskongress. Man ville att Radiotjänst skulle finansieras genom 
reklampengar. Men det nyinstiftade radiorådet protesterade: en planmässig 
uppläggning och variation av sändningarnas innehåll skulle omöjliggöras 
och programcheferna skulle sjunka ner till att bli osjälvständiga 
ackvisitörer.6 

 
Man trodde i början att det skulle finnas intresse för att få en lokal prägel på 

programmen, och man ville också förhindra att Stockholm helt präglade utbudet. 
På de platser där sändarstationer byggts, nämligen Göteborg, Malmö, Sundsvall 
och Boden, organiserade Radiotjänst lokala programkommittéer. De fick pengar, 
lokaler, personal och 300 sändningstimmar per år, alltså c:a 1/5 av den totala 
sändningstiden, men timmarna fylldes aldrig ut. Allmänheten uppskattade inte de 
av naturliga skäl enklare utformade lokala programmen. Både medverkande och 
publik ansåg det deklasserande om ett lokalt inslag inte fick gå ut över hela landet. 
 

Idén om ett gemensamt riksprogram, sammansatt av bidrag från hela landet, 
trängde igenom och blev snart den ledande tanken såväl för program-
ledningens verksamhet som för organisationens utformning.7  

 
Fram till slutet av 40-talet var centralisering den ledande principen vid 

utbyggnaden av Radiotjänst. Vid 1933 års riksdag väcktes av Ruben Wagnsson (s) 
en motion (I:222)8 som begärde en utredning om förstatligande av Radiotjänst. En 
förstatligad radio skulle bättre kunna ta till vara folkbildningen och kulturen. 
Dessutom skulle man kunna minska de alltför höga utgifterna i form av t.ex. gager. 
1933 års rundradioutredning tillsattes för att se efter om inte programproduktionen 
borde förstatligas. Utredningen kom också fram till att staten borde överta 
programverksamheten, som på grund av sin kulturella och folkuppfostrande 
betydelse måste anses vara en statens angelägenhet. Utredarna såg inte gärna att 
de privata stationerna fick fortsätta sin verksamhet: 
 

                                                 
6 Ollén, s. 172 
7 SOU 1935:10, s. 24-25 
8 På tvåkammarriksdagens tid lades en motion ofta i båda kamrarna och fick då två olika nummer. 

De betraktas då i riksdagstrycket som två motioner, men jag behandlar dem som en och ger dess 
nummer i båda kamrarna (I:XXX/II:XXX). Att motionerna blev dubbla var ju en ren 
procedurfråga. 



8 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

I ett antal fall har tillstånd beviljats enskilda sammanslutningar att anlägga 
smärre rundradiostationer huvudsakligen avsedda för återutsändning av 
riksprogrammet. Emellertid ha från dessa enskilda stationer även 
förekommit lokala utsändningar, som i regel icke ha varit underkastade 
förhandskontroll av riksprogramledningen. Utredningen anser det vara en 
fråga av vikt att samtliga rundradiostationer befinna sig i statens ägo, de 
privata stationerna böra således övertagas av telegrafstryrelsen.9 

 
Vid riksdagsbehandlingen 1935 rönte förslaget om ökat statsinflytande starkt 

motstånd, varvid det bl.a. hänvisades till erfarenheterna från utlandet. Det var väl 
närmast förhållandena i Tyskland vid denna tid som man hade i tankarna.10 

Kamrarna stannade i olika beslut, och den slutliga sammanjämkningen innebar 
att statens inflytande i Radiotjänsts styrelse ökade. Staten tillsatte nu fyra 
ledamöter och bolagsstämman tre. Efter en högermotion vid 1943 års riksdag 
(I:17/II:18) tillsattes enligt hemställan 1943 års radioutredning för att utreda 
radions framtida behov. Den kom mest att uppehålla sig kring införandet av ett 
andra program i radion. 1946 lade den fram sitt betänkande och sammanfattade 
den då gällande synen på radions roll med att "Rundradion är en kulturinstitution, 
som till sin uppgift intager en mellanställning mellan tidningsföretag och 
ämbetsverk",11 och uttryckte som sin mening att man bör sträva efter att radion 
ska vara mer som en tidning än som ett ämbetsverk. 

1956 ändrades aktiefördelningen för Radiotjänst. Pressens innehav minskades 
till 40%, folkrörelserna trädde in och fick 40% och näringslivet fick de resterande 
20%. Radioindustrin försvann alltså som självständig ägargrupp. Den direkta och 
officiellt angivna förklaringen till att folkrörelserna blev en av delägargrupperna 
var farhågorna för att televisionen kunde bli en farlig konkurrent till 
folkrörelserna, som vid den tiden kände av en minskad mötesaktivitet. Radiotjänst 
bytte 1957 namn till Sveriges Radio AB. 

Efterfrågan på TV blev mycket större än man hade tänkt sig, liksom fallet 
hade varit med ljudradion efter starten, och vid 1958 års höstriksdag beslöts om 
snabbare utbyggnad. 

                                                 
9 SOU 1935:10, s. 78-79 
10 SOU 1965:20, s. 49 
11 SOU 1946:1, s. 25 



9 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Radion i politiken omkring 1960 

 
Socialdemokraterna stod för den rådande ordningen. Partiet hade genom sin långa 
tid vid regeringsmakten haft tillfälle att påverka radiopolitiken i önskad riktning. 
För att komma åt partiets hållning i frågan om reklam och monopol kan man se på 
direktiven för 1951 års TV-utredning och 1960 års radioutredning. TV-
utredningen skulle bl.a. undersöka finansieringen av televisionen.12  

Målsättningen skulle vara att televisionen skulle vara ekonomiskt självbärig, 
men man skulle överväga om och i så fall hur mycket statligt stöd som kunde bli 
nödvändigt i början av utbyggnadsstadiet. Inkomsterna skulle annars komma i 
första hand från licensintäkter 
 

men utredningen bör även överväga, huruvida andra inkomstkällor böra 
anlitas exempelvis försäljning av programtid för reklamändamål Ö 
Alternativa lösningar av organisationen, fristående eller samordnad med 
befintliga organ, böra övervägas beträffande såväl den tekniska tjänsten 
som programtjänsten. 

 
Formuleringen om organisationen är något svårforcerad, det är oklart om 
alternativ till monopol avses. Utredningen avvisade också reklamfinansiering av 
televisionen, som i stället, i likhet med radion, borde ställas "i samhällets, 
kulturens, folkbildningens och hemmens tjänst".13  Monopolet borde enligt 
utredningen bestå. På radiosidan hade det redan visat sig vara en garanti "för att 
programmen blir utformade i en anda, som samhället som helhet kan acceptera".14 

Troligen har utredningens resultat befäst den rådande ordningen och påverkat 
utformningen av direktiven för nästa stora utredning, 1960 års radioutredning, 
som skulle behandla ljudradions framtid på lång sikt.15 Direktiven inleds med att 
överenskommelsen mellan staten och Sveriges Radio refereras. Där sägs bl.a. att 
"bolaget [Sveriges Radio] tillförsäkras ensamrätt att bestämma vilka program som 
skall utsändas över svenska sändare samt att inom landet producera dessa 
program". Ingenting sägs i direktiven som innebär att detta ska omprövas. En 
framträdande punkt i direktiven var att radions ekonomi för tillfället var god, men 
att den skulle komma att försämras de närmaste åren. Trots detta tas inte alternativ 
till licensfinansiering upp i direktiven. Utredningen blev aldrig klar enligt de 
ursprungliga direktiven, mer om det senare. 

Alla i partiet var dock inte av samma mening. L Franzon gick mot partiets 
linje i två borgerliga motioner 1954 och 195616  som krävde försök med 
reklamsändningar respektive ny utredning om TVs utbyggnad och finansiering. 

Högerpartiet satte i valhandboken "Högerpolitik" 1956, det år TV började 
reguljära sändningar, TVs utbyggnad framför radions: "Dubbelprogram är 
angelägnare i TV än i radio Ö Reklam i TV är enda sättet att finansiera en något 

                                                 
12 SOU 1954:32, s. 48-49 
13 SOU 1954:32, s. 116 
14 SOU 1954:32, s. 130 
15 SOU 1965:20. Direktiven på s. 25-28 
16 1954 I:3/II:4 och 1956 I:501/II:669 



10 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

så när snabb TV-utbyggnad".17 Partiet tog avstånd från det amerikanska systemet 
där annonsören får sända reklam hur som helst och även påverka programmens 
utformning.18  Programmen borde inte få påverkas av annonsören. England 
framhölls som exempel på att reklamfinansiering inte medför sänkt 
programkvalitet. Där hade det tidigare monopolföretaget BBC blivit mera öppet 
för åsikter som avvek från statsmakternas efter införandet av ett konkurrerande 
bolag. 

Högerpartiet är det parti som motionerat flitigast om reklam och monopol, och 
verkar vara det borgerliga parti som gjort radiopolitiken till den största frågan. 
Partiets motioner i riksdagen19 ger intryck av att man vill pröva alla vägar till en 
kommersialisering av etermedia. De anledningar som fördes fram för att införa 
reklamfinansiering var främst ekonomiska, det skulle bli billigare med reklam. 
Frågan om konkurrens drevs inte med samma konsekvens. I den mån kravet 
framfördes motiverades det med ekonomiska skäl, konkurrens skulle förbilliga 
produktionen. I 1962 års  motion kan man utläsa att reklam inom monopolets ram 
sågs som en början till en fristående kommersiell TV-kanal. Partiledaren har inte 
skrivit under någon av motionerna, men ganska många övriga partimedlemmar. 
Enigheten tycks ha varit stor om att reklamfinansiering skulle införas. 

Folkpartiet har inte självständigt drivit frågorna om reklam och monopol i 
riksdagen. Det har bara deltagit i de två gemensamma borgerliga motioner som 
lagts.20 Gemensamt för de motionerna är att de inte betonar tillskapandet av nya 
programföretag. 1956 års motion vill se ett samarbete mellan stat, näringsliv och 
andra berörda parter. 1957 års motion hemställer om reklam inom Radiotjänsts 
ram. Folkpartiet nämner i sina valhandböcker inget mer om radio- och TV-
politiken än vad som förevarit i riksdagen.21 En detalj, som kan vara värd att 
nämnas, är att radiopolitiken i 1956 års valhandbok har hamnat under rubriken 
"Näringslivsfrågor". Den närmast liggande rubriken skulle nog vara 
"Undervisning och utbildning". Här ser man också ett ställningstagande. 

I centerpartiets handlingsprogram fanns från 1952 med en passus om att 
radion utan likriktning bör "icke blott spegla utan även aktivt främja arbetslivet, 
kulturlivet och det religiösa livet sådant det framträder i skilda delar av vårt 
land".22 I detta ligger ett accepterande av ordningen med monopol på etermedia. I 
det partiprogram som kom att ersätta detta från 1958 finns inget nämnt om radio.23 
Organisationen av etermedia tycks inte heller för centerpartiet ha varit någon stor 
fråga. Till riksstämman 1961 kom det in en motion som krävde att TV-
programmen skulle befrias från våldsinslag, som så negativt påverkade 
ungdomen.24  I samband med behandlingen av motionen diskuterades om 
förhandskontroll av TV-program. Vilka organ som skulle utföra denna förhands-
kontroll framgår inte av protokollet, och diskussionen föranledde inget beslut. Det 
fanns alltså inom partiet krafter som ville ha en hårdare styrning av 
                                                 
17 Högerpolitik 1956, s. 108 
18 Högerpolitik 1960, s. 128-129 
19 1954 I:162/II:360, 1955 I:493/II:610, 1957 I:270/II:371, 1958 I:287/II:373, 1962 I:143/II:183 av 

högerpartiet samt 1956 I:501/II:669, 1957 I:400/II:499 gemensamma borgerliga 
20 1956 I:501/II:669 och 1957 I:400/II:499 
21 Valhandböckerna är tillgängliga hos Folkpartiet, Luntmakargatan 66 
22 Handlingsprogram för landsbygdspartiet Bondeförbundet. 1952 
23 Partiprogram för Centerpartiet antaget av Centerpartiets riksstämma i Ronneby 17 maj 1958 
24 Centerns riksstämmoprotokoll 1964. Riksarkivet 



11 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

programinnehållet, en styrning som rimligtvis skulle komma att utövas av statliga 
organ. Den bild riksdagsmotionerna ger av partiet är en annan, öppen för privata 
och kommersiella inslag i TV.25 Motionärerna vill att man ska prova reklam-
finansierade sändningar på olika sätt och även utreda olika finansieringsformer, 
utan att där definitivt ta ståndpunkt för reklamfinansiering. Ingen av dessa 
motioner hade dock partiledarens underskrift. De mest framträdande namnen är i 
stället Torsten Bengtsson, Torsten Andersson och Nils Theodor Larsson. 
Uppslutningen bakom motionerna synes inte alls lika allmän som den bakom 
högerpartiets motioner. 

                                                 
25 1954 I:3/II:4, 1962 I:438/II:523 av centerpartiet samt 1956 I:501/II:669, 1957 I:400/II:499 

gemensamma borgerliga 



12 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Radio Nord 

 
Radio Nords korta historia beskrivs av dess chef, Jack S. Kotschack, i boken 
"Radio Nord kommer tillbaka", som kom ut 1963, året efter det att verksamheten 
upphört. Här ger han också en beskrivning av programpolitiken. 

Det finansiella stöd som behövdes för starten bestods av några amerikanska 
affärsmän i olja m.m., av vilka en drev en kedja kommersiella radiostationer i 
USA. Radio Nord sände från en båt på internationellt vatten utanför Landsort. 
Rundradiosändningar från fartyg på internationellt vatten var förbjudna enligt den 
internationella telekonventionen. Dessutom använde Radio Nord en 
sändningsfrekvens som var upptagen enligt konventionen, men ingen nationell 
lagstiftning fanns som kunde backa upp bestämmelsen. 

Genom personliga kontakter med bröderna Somoza fick de amerikanska 
finansiärerna Nicaragua att till en början ställa upp som flaggstat. Företagsformen 
var organiserad för skatteflykt.26  Huvudföretaget, Nord Establishment, låg i 
Vaduz, Liechtenstein. Detta företag stod för sändarverksamheten och uppbar alla 
reklamintäkter. Det chartrade i sin tur ett fejkat rederi i Nicaragua, Superior 
Shipping Co., som var den formella ägaren av sändarfartyget. Nord Establish-
ments generalagent i Sverige var Radio Reklam Produktions AB, som sålde 
annonstid och producerade programmen. 

Vad gäller programinnehållet var det så gott som enbart populärmusik som 
sändes. Urvalet var blandat, Kotschack ansåg det vara av yttersta vikt att inte 
sända kategoriprogram, eftersom dessa sänkte lyssnarsiffrorna. Hans "två 
huvudteser för Radio Nord" löd: 
 

Ingen människa som slår på radio Nord skall behöva stänga sin apparat 
därför att den underhållning, den musik som just han eller hon tycker om 
inte kommer inom rimlig tid. Kort och gott: ingen får hinna bli uttråkad på 
Radio Nord. Den andra tesen var lika viktig: varje människa skall kunna gå 
i och ur programmet när som helst. Inga tider skall behöva passas och inget 
inslag får vara onjutbart för en nytillkommen lyssnare därför att det syftar 
på något tidigare.27 

 
Radio Nord stötte sig alltså på flera punkter med både statsmakter och 

Sveriges Radio. Sändningarna var kommersiella, något som inte skulle få 
förekomma på svenskt territorium. Deras karaktär gick starkt på tvärs mot den i 
riksdagen och av Sveriges Radio betonade folkbildningstanken. Den ideologi som 
verkade ligga bakom var den helt fria företagsamhetens, och dessutom undanhölls 
stora belopp från beskattning i Sverige. 

Den 8 mars 1961 startade sändningarna, som gick på mellanvåg och täckte 
hela Mälarområdet. 

En annan pirat som inte tilldrog sig tillnärmelsevis samma intresse som Radio 
Nord var Radio Syd. Stationen startade hösten 1958 under ledning av Britt 
Wadner. Sändarbåten i Öresund hyrdes av Radio Mercur, ett danskt 

                                                 
26 Företagen och deras inbördes förhållanden beskrivs i Kotschacks bok på s. 43-44 
27 Kotschack, s. 119 



13 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

piratradioföretag, och stationen kallades också till en början Skånes Radio Mercur. 
Sändningarna skedde på FM-bandet, så räckvidden blev rätt begränsad. Upp till 
riksdags- och radiohus i Stockholm nådde sändningarna i alla händelser inte. När 
Radio Nord sänd i ett halvår, bytte Radio Mercur namn till Radio Syd.28 Här tycks 
alltså Radio Nord ha varit drivande. Radio Syd hade veterligen inte heller 
nyhetssändningar,29  och torde fördenskull inte ha verkat så irriterande på 
statsmakterna. 

Det första omnämnandet av Radio Nord i pressen var i november 1959, när 
man ännu befann sig på planeringsstadiet.30 I februari 1960 ville radiobyrån på 
telestyrelsen skaffa sig en bild av läget med anledning av Radio Mercurs 
sändningar och Radio Nords aviserade sändningar. Man satte ihop en redogörelse 
som byggde på den internationella telekonventionen och uppgifter från pressen.31 
Av konventionen framgår att "upprättande och användande av rundradiostationer 
(ljudrundradio- och televisionsrundradiostationer) ombord fartyg, luftfartyg eller 
vilket annat flytande eller luftburet föremål som helst utanför nationella territorier 
är förbjudet".32 Verksamheten stod alltså i strid med konventionens stadgande. 
Generaltullstyrelsen hade förklarat att den inte kunde ingripa mot radio Mercur, 
eftersom fartyget låg på internationellt vatten. 

Om Radio Nord visste man på telestyrelsen bara det som hade stått i den 
svenska pressen. Man kände till plats, frekvensband, sändareffekt och antennhöjd. 
Den räckvidd som angivits i pressen (180 - 200 km) ansågs som betydligt 
överdriven. 

Den 8 och 10 februari 1960 sammanträdde representanter för bl.a. kommuni-
kationsdepartementet, UD och telestyrelsens radiobyrå. Radiobyråns redogörelse 
för telekonventionen och tidningspressens uppgifter överlämnades till kommuni-
kationsministern.33 Man beslöt att skicka telegram till teleförvaltningen i Radio 
Nords flaggstat Nicaragua och fästa deras uppmärksamhet på telekonventionens 
bestämmelser. Telegram och brev avgick samma dag. Svaret, som avläts från 
Jefatura de la Radio Nacional den 28 maj, var att Nicaragua inte hade gett tillstånd 
till sådana sändningar.34 

Den 20 april 1960 var Sveriges Radios Per Eckerberg, Olof Rydbeck och Erik 
Mattsson uppe på kommunikationsdepartementet och diskuterade bl.a. Radio 
Nord.35 Sveriges Radio-folket underströk att om sändningarna väl kom igång, 
skulle det vara svårt att stoppa dem, alltså samma tankegång som telegrafstyrelsen 
hade inför 1905 års lag. De var rädda för att konkurrens om artisterna skulle driva 
upp gagerna så långt att Sveriges Radio skulle få avstå från många utländska 

                                                 
28 Expressen 1962-05-28 
29 Samtal med Eva Bjärlund 1980-04-15 
30 Kotschack, s. 13-14 
31 Rundradiosändningar från Radio Mercur och Radio Nord. En sammanfattande redogörelse för 

fakta och uppgifter i den svenska pressen. Telestyrelsens radiobyrå 8 februari 1960. SR CK E 
IV:42 

32 Radioreglementet, till stycke 579 förtydligande stycke 7-01, giltigt från 1 maj 1961. 
Radioreglementet var den del av telekonventionen som hade tillämpning på radiosändingar. I 
denna uppsats används dock benämningen telekonventionen. 

33 P.M. rörande Radio Nord. Telestyrelsens radiobyrå 28 april 1960. SR CK E IV:42 
34 Brevet i kopia i SR CK E IV:42 
35 Anteckningar från sammanträdet av Erik Mattsson, punkt 1. SR CK E IV:42. Se för tydlighetens 

skull personförteckningen i slutet av uppsatsen! 



14 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

artister. Man såg det som en nödvändighet att fylla ut luckan i P1s sändningar på 
förmiddagarna. Samtalet gav till resultat bl.a. att telestyrelsens radiobyrå fick i 
uppdrag att undersöka om televerket var skyldigt att hålla Radio Nord med 
telekommunikationer via svensk kustradio, eller klarare uttryckt om man hade 
möjlighet att hindra kommunikation mellan sändarfartyget och land. 

Den 28 april hade man på telestyrelsens radiobyrå färdigställt en "P.M. om 
radioförbindelse via svensk kuststation med Radio Nord",36 där man redde ut 
vilka bestämmelser i internationella telekonventionen man hade att räkna med, om 
man ville avbryta sändarfartygets kommunikation med land. Man kom fram till att 
om "rundradiotrafiken från fartyget syntes farlig för svenska statens säkerhet eller 
stridande mot svensk lag, allmän ordning eller säkerhet" så skulle man kunna sätta 
in störsändare mot rundradiosändningarna. Om sändningarna inte vore farliga, 
hade man att räkna med två alternativ för förbindelserna med land. Antingen var 
fartyget registrerat i land som ratificerat konventionen, och då skulle man inte 
kunna vägra teletrafik via svensk kuststation, även om rundradiotrafiken vållade 
menlig störning. Det andra fallet var om fartyget var registrerat i land som inte 
ratificerat den internationella telekonventionen eller statslöst. Då skulle man 
kunna vägra kommunikation. Nödtrafik måste dock alltid befordras. 

I september hade telestyrelsen kontakt med kommunikationsdepartementet i 
frågan, och man konstaterade då att man enligt internationella avtal inte kunde 
stoppa samtal mellan sändarfartyget och land via svensk kuststation.37 

Första gången Radio Nord behandlades i riksdagen var ett år efter de första 
uppgifterna i pressen, den 16 november 1960, då kommunikationsminister Gösta 
Skoglund i andra kammaren besvarade en enkel fråga från Hans Gustafsson (s). 
Gustafsson hade den 11 november frågat om staten skulle komma att vidta några 
åtgärder i anledning av de aviserade sändningarna.38  

Kommunikationsministern framhöll bristen på frekvenser för rundradiotrafik 
och telekonventionens förbud mot sändning från rörliga stationer på havet utanför 
de nationella gränserna. Han tyckte att Radio Nord skrupelfritt utnyttjade 
"svårigheterna att med sådana rättsliga tvångsmedel, som gäller för 
upprätthållande av lag och ordning inom vårt eget territorium, ingripa mot 
flagranta överträdelser av internationella konventioner" och tyckte att de företag 
som gjorde reklam i Radio Nord riskerade sitt anseende hos den svenska 
allmänheten.39 

På Sveriges Radio var man väl förberedd på Radio Nords start. 
Invigningsprogrammet den 8 mars 1961 spelades in på band och fr.o.m. 9 mars 
finns utförliga maskinskrivna lyssningsprotokoll40 där man kan följa Radio Nords 
program minut för minut under flera timmar varje dag fram till den 17 mars. Även 
sändningsscheman gjordes upp. Varje dags lyssning sammanfattades på en eller 
ett par sidor som stencilerades för vidare spridning. Efter de första dagarna blir 
lyssningsprotokollen mer sporadiska, och det sista är för tiden 23-27 januari 1962. 

                                                 
36 Finns i SR CK E IV:42 
37 SR styrelseprotokoll 27 april 1961, § 3. SR CK A II aa:25 
38 Frågan i riksdagens arkiv: Riksdagshandlingar, andra kammarens enkla frågor 1954-64 
39 Riksdagstryck 1960 Höstsessionen, andra kammarens protokoll nr. 26, s. 18 
40 Protokollen finns i SR CK F XVI:1, där handlingar rörande Radio Nord samlats 



15 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Jack Kotschacks tal, som han höll då och då vid bemärkelsedagar, som t.ex. när 
Radio Nord sänt i en månad, avlyssnades också och spreds i form av stenciler.41 

Den som tycks ha hållit i  behandlingen av Radio Nord-frågan på Sveriges 
Radio är Erik Mattsson. De arkivalier som finns i Sveriges Radios arkiv bär 
tydliga spår av att ha samlats hos honom. 

Några dagar efter Radio Nords start tyckte man på radiochefens program-
kollegium att man tills vidare kunde bortse från programkonkurrensen. Det 
konstaterades bl.a. att Radio Nord inte sände några nyheter alls. Ett problem var 
P1s programlucka mitt på dagen, men "någon möjlighet att fylla den föreligger 
dock inte så länge departementet avgör sändningstiden". Men konkurrensen var 
ändå inte helt oviktig för Sveriges Radio. Vad gällde artister skulle de som var 
kontraktsbundna till Sveriges Radio förhindras att uppträda i Radio Nord så länge 
engagemanget varade. 
 

I övrigt skulle inte någon "blockad" av artister förekomma, men i 
förekommande fall borde lämpliga personer framhålla för artister att 
programvärdet givetvis sjunker för Sveriges Radio i den mån vederbörandes 
framträdanden i Radio Nord ökar, och att vårt intresse för att engagera dem 
därmed blir mindre.42 

 
Det förefaller inte klart om det var fråga om en ren repressalie mot artisterna, 

eller om tankegången bakom uttalandet var samma som den kommunikations-
ministern framförde i riksdagen när han sade att de företag som annonserade i 
Radio Nord riskerade sitt anseende hos den svenska allmänheten. Kanske menade 
man på programkollegiet att de artister som uppträdde i radio Nord nu skulle löpa 
samma risk. Några generella regler för hur artister skulle behandlas i den här 
frågan ville programkollegiet inte utfärda, och det upprepades i augusti 1961.43 

Sveriges Radios hållning i monopolfrågan hade mjukats upp en del de 
närmaste åren innan. 1955 hade Radiotjänst avstyrkt en ansökan från Stockholms 
stads fattigvårdsnämnd att få göra ett program för stadens försörjnings- och 
ålderdomshem och distribuera dem på televerkets ledningar. Man uppfattade 
verksamheten som rundradio och ansåg att den skulle innebära ett avsteg från den 
princip som statsmakterna hade gått in för, nämligen monopol. 1959 hade 
Sveriges Radio tydligen fått en liberalare syn på sin ställning som 
programproducerande företag, och tillstyrkte en liknande ansökan från 
Filadelfia.44 

Den 12 april 1961 utfärdade Sveriges Radios chef Olof Rydbeck en 
konfidentiell PM angående Radio Nord, där han konstaterade att det var 
 

ett faktum att Radio Nord snabbt slagit igenom hos lyssnarna. Den service 
som sändaren ger, d.v.s. kontinuerlig underhållningsmusik, motsvarar 
uppenbarligen ett behov hos allmänheten. att så skulle vara fallet har 
Sveriges Radio utifrån sina erfarenheter kunnat förutse Ö Att både 

                                                 
41 Finns i SR CK F XVI:1 
42 Radiochefens programkollegium. Protokoll 13 mars 1961, punkt 3. SR CK A VI a:1 
43 Radiochefens programkollegium. Protokoll 23 augusti 1961, punkt 5. SR CK A VI a:1 
44 Kommittéarkiv 1965 vol. 1. PM angående utredning rörande vissa rättsliga spörsmål m.m. i 

fråga om radioanläggning och rundradioverksamhet. Odaterad 



16 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

statsmakternas och Sveriges Radios anseende och prestige blir lidande på 
kuppen är tydligt.45 

 
Vad gällde former för ingripande mot stationen uteslöt Rydbeck statliga 

åtgärder. De krafter som arbetade mot det icke-kommersiella rundradiomonopolet 
skulle då lätt kunna mobilisera en stark opinion mot hela det svenska 
rundradiosystemet. Han föreslog att man i stället skulle slå tillbaka på 
programsidan: 
 

Det förefaller mig alldeles klart att den enda motåtgärd som kan ha någon 
utsikt till framgång är att Sveriges Radio får möjligheter att konkurrera ihjäl 
företaget genom att snarast via det svenska sändarnätet erbjuda lyssnarna 
ett program, som lockar dem bort från Radio Nord. Det behöver och bör 
inte vara en direkt kopia av Radio Nords program. Det väsentliga är att ge 
det som en stor allmänhet alldeles uppenbart önskar, nämligen tillgång till 
en trivsam musikalisk bakgrund till dagens arbete och fritidssysselsättningar. 

 
Rydbeck påpekar att han redan tidigare verkat för att få till stånd sådana 

sändningar. Han ville nu att åtgärder skulle vidtas för att undvika den situationen, 
att statsmakterna skulle tvingas ta ställning till både frågan om reklam och om 
monopolet. Vad exakt det var han fruktade i den situationen sägs inte i PMen. 

Han oroades också över utsikten att Radio Nord med sin okritiska 
återutsändning av nyheter skulle bli en väsentlig nyhetskälla för den svenska 
allmänheten. Samma dag framförde Rydbeck vid ett sammanträde med 1960 års 
radioutredning PMens innehåll som Sveriges Radios uppfattning.46 Man borde 
utnyttja den potentiella sändningstid som fanns främst på P2-nätet till att sända 
lätt musik. Enighet rådde om att utredningen tills vidare inte skulle befatta sig 
med detta problem. 

Vid radiochefens programkollegium den 17 april gick man igenom protokoll 
från avlyssningen av Radio Nord och fastnade åter inför att Radio Nord hade 
börjat sända nyheter.47 Sven Jerring trodde att man hade att räkna med en snabb 
utökning av Radio Nords program och alltså ökad konkurrens med Sveriges Radio. 
En preliminär kostnadskalkyl som slutade på 2 miljoner kronor för utökning av 
Sveriges Radios program lades fram, och man betonade att det var "viktigt att 
företagets mest kända och uppskattade röster kommer in i detta sammanhang". 
Hamberg underströk att det var ytterst viktigt att det blev en enhetlig lätt kanal, att 
man alltså inte skulle sprida de lätta inslagen i de båda radiokanalerna. Vidare 
påpekades att Radio Nords sportsändningar låg före Sveriges Radios och var 
mycket bra, samt att Radio Nord hade en mindre krånglig adress än Sveriges 
Radio, Man borde byta adress, helst till "Sveriges Radio, Stockholm". Här ser 
man alltså tydliga exempel på att Sveriges Radio övervägde förändringar efter 
mönster av det hos Radio Nord som tycktes populärt och effektivt. 

Den 20 april tog Mattsson kontakt med telestyrelsen för att meddela Sveriges 
Radios planer för P3 och fråga hur mycket det kunde kosta. Han behövde 

                                                 
45 Finns i SR CK F IV ca:3 
46 Kommittéarkiv nr. 1965, vol. 1, protokoll från sammnaträde 12 april 1961 
47 Radiochefens programkollegium. Protokoll 17 april 1961, punkt 3. SR CK A VI a:1 



17 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

uppgiften för Sveriges Radios styrelsesammanträde nästa dag.48  P3 var 
arbetsnamn för det som efter starten kom att gå under benämningen Sveriges 
Melodiradio. Det som kom att bli kanalen P3 började inte förrän över ett år senare. 

Sveriges Radios intresse för Radio Nord gick t.o.m. så långt som till att 
avlyssna ett telefonsamtal den 22 april 1961 över Stavsnäs radio mellan  Radio 
Reklam Produktions AB i Stockholm och sändarskeppet Bon Jour. Innehållet i 
samtalet var inget sensationellt, bara nyhetstelegram avsedda att läsas upp i 
programmet under dagen. En utskrift av samtalet skickades av tekniske direktören 
vid Sveriges Radio Johan von Utfall till Per Eckerberg samma dag.49 von Utfall 
skriver i följebrevet att han samma dag talat med byrådirektör Rosenlund på 
telestyrelsens radiobyrå, som sagt att "på telestyrelsen har man inte ansett, att man 
kan vägra fartyget denna trafik". Alltså har det på nytt varit tal om att förbjuda 
radioförbindelserna för Radio Nord. 

Avlyssningen av telefonsamtalet var ett brott mot televerkets villkor för rätt att 
inneha radiomottagningsapparat. Bestämmelsen stadgar att den som i 
radiomottagare avlyssnat telefonmeddelande ska hemlighålla innehållet i 
meddelandet. Det får inte skrivas ner och inte brukas på något som helst sätt.50 

Brott mot bestämmelsen medförde straffansvar.51 Såvitt jag vet har inte fallet 
tagits upp till rättslig prövning. 

Den 22 april skrev Sveriges Radios styrelse genom Eckerberg till 
statsministern om Radio Nord.52 Skrivelsen nämns i ett personligt brev den 23 
april från Rydbeck till ecklesiastikminister Ragnar Edenman. Där heter det bl.a.: 
"Under hänvisning till den uppkomna situationen hemställer vi att sättas i tillfälle 
att utnyttja det svenska sändarnätet till en programverksamhet som kan vara ägnad 
att rycka undan grunden för den illegala sändarens verksamhet" och Rydbeck 
skriver att han "och direktör Mattsson kommer att uppsöka Skoglund eller Hörjel i 
ärendet i morgon eller på tisdag, beroende på när vi kan få företräde".53 Nu 
arbetade man för högtryck, den 23 april var nämligen en söndag, och brevet är 
utskrivet på Sveriges Radio. Något sammanträffande på departementet blev det 
dock inte förrän på onsdagen den 26, då Mattsson och Rydbeck träffade 
kommunikationsminister Gösta Skoglund, statssekreterare Nils Hörjel och 
byråchefen vid kommunikationsdepartementet Lennart Öhrström och lade fram 
sitt förslag till P3. Mattsson sammanfattar att 
 

ingen tycktes hesitera inför den ökade utgiften 2 milj. kr. Vi var också 
överens om att igångsättning bör ske omedelbart. Vi fick den uppfattningen 

                                                 
48 Anteckningar från samtal angåande P3 av Erik Mattsson, utskrivna 2 maj 1961. SR CK F IV 

ca:3 
49 tskrift av "Avlyssning av Stavsnäs radio på 2754 kc/s, lördagen den 22 april 1961 omkring kl 

1115" med följebrev. SR CK F IV ca:3 
50 "Villkor för att innehava radiomotagningsapparat", tryckta på sista sidan i varje del av 

telefonkatalogen, här1961 års katalog 
51 Samtal med  ke Mossler 1980-04-22 
52 Skrivelsen står upptagen i diariet (SR CK C I:3), men återfinns inte i korrespondensen i Sveriges 

Radios arkiv 
53 Brevet Rydbeck till Edenman i SR CK F XVI:1 



18 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

att kommunikationsdepartementet helt var med oss i denna fråga och 
Skoglund lovade att omedelbart ta upp den i regeringens konselj.54 

 
Här agerar statsmakten och Sveriges Radio i bästa samförstånd och i samma 

självklara intresse att konkurrera ut Radio Nord. Vid styrelsesammanträde i 
Sveriges Radio den 27 april påpekade Eckerberg "att man i Holland vägrar att 
framföra radiotelefonsamtal under motsvarande förhållanden"55, en upplysning 
han förmodligen fått på kommunikationsdepartementet dagen innan. Man såg här 
en ny möjlighet att stoppa samtalen. Bertil Olters, som satt både i Sveriges Radios 
styrelse och i telestyrelsen, lovade att undersöka hur det låg till med Hollands 
agerande. 

Radioförbindelsen bröts till slut den 26 september 1961, så telestyrelsen fick 
instruktioner av regeringen att inte förmedla telefonsamtal till sändarfartyget utom 
i fall av sjönöd.56 Förbudet drabbade också Radio Syd, och efter ett par veckor 
skrev telegrafdirektören i Malmö, Assar Pohl, till Radio Syds chef Britt Wadner 
och beklagade att han hade måst "vidtaga en dylik åtgärd mot en kund som  såvitt 
jag vet - alltid fullgjort sina förpliktelser mot televerket" och önskade henne 
framgång i kampen för sitt företag.57 Även andra skånska myndigheter hade visat 
ett positivt intresse för Radio Syd. SJ hade både 1959 och 1960 i samband med 
Skånemässan gjort reklam för turistkort, Sassnitzkryssningar och motorvagnståget 
Sydvästen.58 Detta väckte ett viss uppseende i riksdagens debatter om piratradio-
lagen i maj 1962, särskilt eftersom SJ sorterade under samma kommunikations-
departement som agerade mot radiopiraterna. 

Den 29 april 1961 meddelade Öhrström i telefonsamtal till Mattsson "att vissa 
personer i regeringen ifrågasatte, huruvida inte Radio Nord skulle kunna 
motarbetas på något annat sätt, genom vad vi kalla polisaktion". Telestyrelsen 
trodde inte att det fanns opinionsmässiga förutsättningar för att tysta Radio Nord 
med en sådan aktion, och Öhrström tillade att "det finns många inom regeringen 
som inte tänkt över frågan så länge som vi gjort. Mattsson tyckte dessutom att det 
var dags att tala om för pressen att Sveriges Radio begärt pengar för det man ännu 
kallade P3, eftersom regeringsbeslutet nog skulle låta vänta på sig.59 

Den 3 maj meddelade Hörjel under tystnadsplikt Mattsson att en särskild 
arbetsgrupp inom kommunikationsdepartementet skulle ta upp piratradiofrågan, 
och att han trodde det skulle vara svårt att komma förbi konstitutionsutskottet med 
förslaget till P3, eftersom man då skulle föregripa den sittande radioutredningen. 
Hörjel trodde att Sveriges Radio skulle få order att sända en viss tid, exempelvis 
t.o.m. september.60 

                                                 
54 Anteckningar från samtal rörande P3 av Erik Mattsson, utskrivna den 2 maj 1961. SR CK F IV 

ca:3 
55 Sveriges Radios styrelseprotokoll 27 april 1961, § 3. SR CK A II aa:25 
56 Proposition 171/1962, s. 10. Här sägs liknande förbud nyligen ha meddelats i Danmark, Finland 

och Norge 
57 Brev från Assar Pohl till Britt Wadner 16 oktober 1961. I justitieutskottets arkiv (riksdagshuset), 

handlingerna till första lagutskottets utlåtande nr 40 1962 
58 Beställningarna av reklamtid och de texter som lästes upp i Radio Syd finns i kopia i 

justitieutskottets arkiv, se not 57 
59 Anteckningar från samtal angående P3 av Erik Mattsson, utskrivna den 2 maj 1961. SR CK F IV 

ca:3 
60 Mattssons anteckningar från samtal den 3 och 4 maj 1961. SR CK F IV ca:3 



19 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Nästa dag, den 4 maj, ringde Hörjel till Mattsson och tyckte att namnet P3 inte 
skulle användas. Mattsson lovade åtgärda saken, och kom överens med 
programdirektören för ljudradion Nils-Olof Franzén att programmet inte skulle få 
något namn tills vidare. Eckerberg och Erik Lönnroth tyckte inte att "det nya 
läget" (troligen avses talet om tidsbegränsning av sändningarna) gjorde att man 
skulle vänta med att utöka sändningarna. Lönnroth tyckte att regeringen kunde få 
"ta konsekvenserna senare". 60 Här ser vi ett mycket gott och nära samarbete 
mellan kommunikationsdepartementet och Sveriges Radio. Frågan är om inte 
Hörjel gick för långt när han gav sin synpunkt på vad det nya programmet skulle 
heta. 

Denna dag, den 4 maj, var Rydbeck i Genève. Han ringde kl 10.20 och 
meddelade Jerring, Mattsson och Franzén att det skulle vara synnerligen obetänkt 
att införa ett tidsbegränsat P3, som skulle dras in när det gjort tjänst mot Radio 
Nord och kommunikationsdepartementets arbetsgrupp hade kommit fram till vilka 
tvångsåtgärder som skulle tillgripas. Om skvalprogrammet drogs in när Radio 
Nord slutade sända, skulle allmänheten få det intrycket att radiomonopolet 
försvarade sig med regeringens hjälp och sen "drar in en programservice som en 
bred allmänhet vill ha och som Radio Nord gav". Rydbeck tyckte att om man 
skulle börja sända P3, fick man allt fortsätta. Han tyckte inte man skulle 
bestämma sig förrän Sveriges Radios styrelse hörts, och föreslog ett sammanträde 
den 18 maj.61 

Men andra hade mera bråttom. Kl 16.30 ringde Hörjel till Mattsson och 
meddelade innehållet i den kommuniké som skulle sändas ut från departementet 
kl 18.30. Den innehöll att kommunikationsministern tänkte föreslå regeringen att 
ett anslag på 700 000 kronor skulle beviljas telestyrelsen och Sveriges Radio för 
en tillfällig ökning av sändningstiden fr.o.m. nästa dag kl. 06.00 fram till 1 
oktober 1961. Skoglund var angelägen om att kommunikén skulle läsas upp i TV 
samma kväll.62 

Ett telegram där detta talades om skickades till Rydbeck.63  Han kunde 
ingenting göra och svarade kl 19.45 "dixi et salvavi animam meam".64 I Dagens 
eko samma kväll förklarades vad den utökade sändningstiden skulle komma att 
innehålla: 
 

Till att börja med kommer programmet att bli av den typ som många 
lyssnare känner från TV:s testmusik. Så småningom blir det också dels korta 
nyhetssändningar, dels bl.a. musiktimmar av olika karaktär med populära 
radioröster.65 

 
Namnet på det utökade programmet bestämdes vid direktionssammanträde 

den 5 maj till "Sveriges Melodiradio", ett namn som redan introducerats på 
morgonen.66 

                                                 
61 Meddelande per telefon från Rydbeck, genom Henrik Hahr, kl 10.20 den 4 maj 1961, till Jerring, 

Mattsson och Franzén. SR CK F IV ca:3 
62 Anteckningar av Mattsson från telefonsamtal den 4 maj 1961. SR CK F IV ca:3 
63 Förlagan till telegrammet i SR CK F IV ca:3 
64 Telegrammet i original i SR CK F IV ca:3 
65 Utskrift av medelandet i Dagens eko 4 maj 1961. SR CK F IV ca:3 
66 Sveriges Radios direktionsprotokoll 5 maj 1961, § 9. SR CK A IV a:26 



20 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Den 9 maj fick kommunikationsministern svara på en enkel fråga ställd av 
Anders Dahlgren (cp) den 3 maj.67 Mellan frågan och svaret hade alltså Melodi-
radion införts. Dahlgren undrade vad Sveriges Radio tänkt sig med det nya P3 
(alltså det som efter införande kom att kallas Sveriges Melodiradio). Dahlgren var 
nu sjuk, och Rune Gustafsson talade i hans ställe. Gustafsson framhöll att 
bakgrunden till den ökade skvalmusiken i radion var Radio Nord, och tvivlade på 
att det gick att bli av med piraten genom att Sveriges Radio sände skval. Han 
tyckte Skoglund borde överväga andra åtgärder.68 

Radio Nords nyhetssändningar tycks ha varit något som man på Sveriges 
Radio såg på med speciell oro. Även efter att Melodiradion hade startat 
diskuterade man på radiochefens programkollegium "olika frågor i samband med 
den aktivitet särskilt på nyhetsfronten som bedrives av Radio Nord".69 

Sveriges Radio beviljades i konselj den 13 oktober 1961 två miljoner kronor 
"för temporär ökning av sändningstiden fram till den 1 juli 1962".70  I 
presskommunikén sades också att 
 

kommunikationsdepartementet kommer att ta initiativ till gemensamma 
överläggningar med berörda departement i de nordiska grannländerna för 
att man skall överväga vilka samordnande åtgärder som kan och bör 
vidtagas mot piratsändarna. 

 
Den 26 april 1962 beklagade Rydbeck i ett brev till Hörjel att telestyrelsen inte 

uttalat sig i piratfrågan. Han varnade för att enbart Sveriges Radio skulle göra ett 
uttalande i frågan, eftersom detta skulle ge "stöd åt den uppfattningen som 
Expressen söker bibringa allmänheten, nämligen  att lagförslaget helt enkelt syftar 
till att skydda ett frihetsfientligt etermonopol". Han tyckte telestyrelsen borde ta 
sin del av ansvaret inför allmänheten, eftersom den i alla fall svarade för 
utsändningen av programmen.71 

Till 1962 års riksdag kom så Kungl. Maj:ts proposition nr 171 "med förslag 
till lag med förbud i vissa fall mot rundradiosändning på öppna havet m.m." Med 
hänvisning till internationella telekonventionen föreslogs kriminalisering av 
medhjälp till sändning som skedde från internationellt vatten. Det föreslogs 
förbud mot yrkesmässig verksamhet med annonsering i radio, och mot transporter 
och medverkan i sändningarna vid själva sändaren. 

I propositionen framhölls att Nordiska Rådet vid sitt sammanträde den 17-23 
mars 1962 av de nordiska regeringarna begärt åtgärder mot piratsändare och att 
lagstiftningen för att få någon effekt måste koordineras. Även sändningar som inte 
orsakar störningar borde kunna kriminaliseras. Helt kort konstaterades att 
"förslaget, att man skulle motverka dessa sändningar genom att införa 
konkurrerade kommersiella program i Sveriges Radio förtjänar att övervägas".72 

                                                 
67 Frågan i riksdagens arkiv: Riksdagshandlingar, andra kammarens enkla frågor 1954-64 
68 Riksdagstryck, andra kammarens protokoll nr 23, s. 26 
69 Radiochefens programkollegium. Protokoll 15 maj 1961, punkt 6. SR CK A VI a:1 
70 Presskommuniké från kommunikationsdepartementet 13 oktober 1961. SR CK E IV:46 
71 Brev Rydbeck till Hörjel 26 april 1962. SR CK E IV:51 
72 Proposition 171/1962, s. 16. De andra nordiska länderna förberedde nu också lagstiftning mot 

piratradio 



21 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Lagrådet uttalade vid sin granskning av lagförslaget att bara en sändare i Lyon 
hade störts av Radio Nord, och att de andra piraterna inte stört alls. Detta "giver 
icke vid handen, att det föreligger något trängande behov av kriminalisering".73 
Lagrådet vände sig mot att lagen kriminaliserade sändningar som var avsedda att 
mottas eller kunde mottas i de nordiska länderna: 
 

konventionen eller reglementena kunna icke åberopas till stöd för ett förbud 
med syfte att skydda ett land mot sändningar från anläggning utanför landet 
på grund av sändningarnas innehåll. Regeln föranleder att lagen ger intryck 
av att åsyfta sådant skydd eller att värna den monopolställning som i 
ifrågavarande länder [de nordiska] tillkommer visst eller vissa företag. Med 
hänsyn till det sagda anser lagrådet, att bestämmelsen bör utgå74 

 
vilket också skedde. Lagrådet tyckte också att man för koordinationens skulle 
borde vänta tills Europarådet hade behandlat frågan. 

Regeringen följde i stort sett lagrådets förslag, men ville inte vänta på 
Europarådets behandling av piratradiofrågan. För regeringen brann det i knutarna. 
En bidragande orsak till brådskan torde ha varit Expressens kampanj för 
piratradion. Under april månad hade tidningen så gott som varje dag haft ledare 
eller stora artiklar om Radio Nord, och den 29 april publicerades resultatet av 
tidningens "omröstning" som gav en överväldigande majoritet mot lagförslaget.75 

Propositionen dagtecknades den 27 april, efter det att den ordinarie tiden för 
framläggande av propositioner hade gått ut. För att en proposition skulle få 
framläggas senare, krävdes det enligt 54 ¤ riksdagsordningen synnerliga skäl. Vid 
remissdebatten den 8 maj i kammaren tyckte Ohlin (fp) och Fröding (h) att man 
inte skulle lagstifta så snart. Hedlund (cp) tyckte att snabb aktion var påkallad om 
det inte skulle verka som om vi lämnade våra grannländer i sticket och inte brydde 
oss om vad Nordiska Rådet sade. Ohlin efterlyste utredning om konkurrensfrågan, 
och även Hagberg (k) tyckte överraskande nog att konkurrens skulle vara bra för 
Sveriges Radio. Han ansåg företaget intill gränsen för monopol dominerat av 
högern och folkpartiet. Däremot ville Hagberg stoppa piraterna innan de utökade 
verksamheten. 

Efter remissdebatten följde ett antal motioner, tre från vardera höger- folk- och 
centerpartiet. 

Högerpartiet ville i sin partimotion (I:723/II:876) avslå propositionen. Man 
ville vänta på Europarådets behandling och tyckte inte det var någon större 
brådska, eftersom Radio Nord inte störde så farligt. Dessutom tyckte man lagen 
skulle ge utländska företag fördelar framför svenska, eftersom utländska företag 
kunde annonsera utan att bryta lagen, men  inte svenska. Danmark övervägde att 
införa en halv timmes reklam per dag, man borde vänta och se hur det gick med 
det. I högerns motion II:874 hemställde Folke Björkman, Karin Wetterström och 
Bengt Bengtsson om avslag på propositionen, och om inte, att lagen skulle träda i 

                                                 
73 Ibid, s. 25 
74 Ibid., s. 26 
75 Omröstningen var knappast representativ, den hade gått till så att Expressens läsare hade fått 

klippa ur och skicka in en kupong. Lagen förkastades på detta sätt av Expressena läsare med 189 
129 röster mot 1 304 



22 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

kraft tidigast 1 januari 1963, detta för att de som arbetade med Radio Nord skulle 
få rimlig tid på sig att hitta andra arbeten. 

I motion II:875 ville Nils G Fröding och Sten Källstenius uppskjuta 
behandlingen av propositionen. De kunde inte hålla med regeringen om att "ett 
uppskov med propositionen skulle lända riket till men", vilket ju var 
förutsättningen för att propositionen skulle få framläggas så sent. 

Också folkpartiet hemställde i sin partimotion (I:733/II:889) om avslag på 
propositionen. Man påstod, att den internationella telekonventionens 
radioreglemente inte gällde sändare som inte stör eller riskerar att störa, och 
tyckte att rätten att lyssna på radio borde grundlagfästas. Dessutom hemställdes 
om en utredning om konkurrens i etern som skulle ge fördelar för medborgare och 
religiösa och ideella rörelser. Man tog inte ställning till finansieringsformen. 

I folkpartiets motion I:734/II:888 hemställde Ingrid Segerstedt Wiberg och 
Jonas Nordenson i första kammaren och Henrik Munktell och Ingrid Gärde 
Widemar i andra kammaren också om avslag på propositionen. Motionärerna 
kunde inte finna att Sverige var förpliktat att lagstifta. Om så varit fallet, skulle 
riksdagen ha hörts innan regeringen godkände radioreglementet. "Det egentliga 
syftet [med lagen] torde fastmer vara - såsom lagrådet antytt- att värna om de 
nationella radiomonopolen". 

I motion II:887 hemställde Gunnar Helén om en mildring av lagen så, att 
transporter inte kriminaliserades. Dessutom ville Helén grundlagfästa 
lyssningsrätten. Han ville ha en snabb lagstiftning mot piratsändare, och de skäl 
som framfördes i motionen var säkerhetsskäl. Han framhöll att spänningsläget i 
världen gjorde maktblocken intresserade av att sända propaganda. 

I centerns partimotion (I:731/II:886) konstaterades, tvärtemot vad folkpartiet 
ansett, att 
 

enligt det till gällande internationella telekonvention hörande 
radioreglementet är det förbjudet att utanför nationellt territorium upprätta 
och driva rundradiostationer för ljudradio eller television ombord på 
fartygÖ 

 
alltså oavsett om sändningarna stör eller inte. En snar lagstiftning var inget hinder 
för en senare anpassning till internationella förhållanden. Så långt anslöt sig 
partiet till regeringens åsikt i frågan. Ett tredje radioprogram med utrymme för 
religiösa och folkbildningsrörelser borde införas. Flera fristående, konkurrerande 
radioföretag borde kunna ge förutsättningar för bättre radioprogram, men detta 
kunde man inte begära i denna motion. 

I motion II:885 hemställde Anders Dahlgren och Bengt Börjesson om uppskov 
med behandlingen av propositionen till hösten, detta i enlighet med lagrådets 
uppfattning. Anpassningen till andra länders lagstiftning var mycket viktig. 
Motionärerna ansåg Melodiradions tillkomst vara belägg för att piraterna "haft 
viss effekt i konkurrenshänseende när det gäller Sveriges Radio". Men 
Melodiradion hade inte kunnat konkurrera ut Radio Nord. För att fånga ungdomen 
ansåg man Melodiradion böra ersättas med en Ungdomsradio med både musik 
och "inslag av rent ungdomsfostrande karaktär".76 
                                                 
76 Tankegången tyde på att man missuppfattat orsaken till Radio Nords framgång, i alla fall som 

Jack Kotschack såg den och förklarar den i sin bok. Se not 27! 



23 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Centerns motion I:732/II:890 av Thorsten Larsson och Ivan Svanström i första 
kammaren och Harry Wahrendorff, Johannes Antonsson och Alvar Andersson i 
andra kammaren betonade starkt samordningen mellan de nordiska ländernas 
lagstiftning. Motionärerna hemställde om avslag på propositionen, och ville att de 
nordiska länderna gemensamt skulle vänta på vad Europarådet hade att säga. 

Första lagutskottet godkände propositionen, och ansåg att lagen borde träda i 
kraft samtidigt som övriga nordiska länders lagstiftning.77 Högern och folkpartiet i 
utskottet yrkade i sin reservation avslag på propositionen och ville ha en utredning 
om konkurrens i etern. Centern tyckte i sin första reservation att man borde följa 
lagrådet, och alltså bara kriminalisera yrkesmässiga transporter, och i en andra 
reservation begärde samma reservanter tre radio- och två TV-program, lätt 
underhållning, utrymme för religiösa, ideella och folkbildare, regionala program, 
konkurrens och grundlagfäst lyssningsrätt. 

Den 28 maj, alldeles i slutet av vårsessionen, debatterades lagförslaget i 
riksdagen och röstades igenom.78 Kvalitén på debatten var inte den högsta, samma 
argument upprepades ofta, hänvisningar till protokollet och avsiktliga 
feltolkningar var vanliga, speciellt mot slutet av debatten omkring kl 23. Alla 
partier kunde enas om att radiopiraterna skulle bort, och att frågan fått för stora 
proportioner. Vad gällde det aktuella lagförslaget grupperade sig partierna med 
socialdemokraterna, centerpartiet och kommunistpartiet för, folkpartiet och 
högerpartiet mot. Allan Hernelius (h) betonade att debatten inte gällde 
kommersiell radio/TV, den frågan skulle behandlas vid höstriksdagen. Ferdinand 
Nilsson (cp) tyckte att  man med lagen skulle förena 
 

ett uttalande från riksdagens sida som klart visar ett positivt intresse för att 
allmänhetens krav tillgodoses rikhaltigare och bättre. På sina håll har man 
nämligen fattat det lagförslag som här föreligger såsom en strävan att på 
något sätt försvåra för människorna att få ett rikhaltigare program och göra 
det svårare att få bättre radioutsändningar. Förslaget har också fattats som 
ett sätt att strypa konkurrens.79 

 
Det som främst kom att skilja grupperingarna åt i argumentationen var att 

motståndarna inte vill lagstifta så snabbt som regeringen ville. De ville vänta på 
en samordnad europeisk aktion, och frågade varför det var så bråttom. Det svar 
förespråkarna för lagen lämnade var att det skulle dröja alltför länge, flera år, 
innan Europarådet hade behandlat frågan. Men hänvisade också till att liknande 
lagförslag framlagts i de andra nordiska länderna samtidigt, och att man på detta 
sätt skulle få den nödvändiga samordningen. Båda lägren framhöll att samordning 
var absolut nödvändig för att lagstiftningen skulle få effekt, men var alltså inte 
eniga om vad en sådan samordning innebar. Skoglund hänvisade till uppgifter i 
pressen om att piratverksamheten skulle utökas, och ville inte vänta på att de 
skulle sätta igång. Regeringen hade också en betryggande majoritet för 
propositionen, och lagen röstades igenom. 

Efter riksdagsbeslutet skärptes reklamstriden. Den 20 juni bildades "TV-
främjandet", en sammanslutning av drygt 50 svenska företag intresserade av TV-
                                                 
77 Första lagutskottets utlåtande 40/1962, i riksdagstrycket. 
78 Lagen fick nr 1962:278 i Svensk författningssamling 
79 Riksdagstryck 1962, första kammarens protokoll nr 25, s. 40 



24 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

reklam.80 I november gav kommunikationsministern tilläggsdirektiv för televisio-
nen till 1960 års radioutredning som dittills endast behandlat ljudradion. I 
direktiven slogs fast att TV även i fortsättningen skulle vara ett licensfinansierat 
monopol.81 TV-främjandet tryckte på åt andra hållet med en egen utredning om 
TV-reklamens nytta och nödvändighet.82 

Radio Nord fogade sig efter riksdagsbeslutet och sände för sista gången den 
30 juni 1962.83 Det som kom att kallas P3 började några dagar därefter. Den 7 juni 
sattes programmet igång över FM-sändarna i Hörby och Göteborg. Sändningarna 
gick parallellt med övriga program och Sveriges Radio kunde  nu "även under 
'bästa kvällstid' tillgodose de starka lyssnarönskemål som utgjorde bakgrunden till 
införandet av Melodiradion på sommaren 1961".84 Lyssnarna behövde nu inte 
känna sig helt och hållet lurade på lätt underhållning. 

Den 1 augusti 1962 konstaterades vid ett sammanträde med Erik Esping från 
telestyrelsen och Olof Rydbeck, Bengt Höög, Olof Wahlund och Erik Mattsson 
från Sveriges Radio att "P3 i radio får nu betraktas som ett faktum, något som 
kommer att stanna".85 Man tyckte att nätet borde byggas ut snarast möjligt. Som 
motiv vid anslagsäskandet uteslöt man försökssändningar, de kunde inte motivera 
en utbyggnad. Inte heller kunde man hänvisa till försöksresultat, eftersom 
sändningarna pågått så kort tid, och eftersom det fortfarande bara var Hörby och 
Göteborg som sände. Man beslöt att hänvisa till "programbehov och 
programintresse" och till att många andra länder redan hade tre program. 
Tillvägagångssättet vid diskussionen, att inte gå direkt på det man anförde som 
anledning för utbyggnaden, utan att först utesluta andra alternativ, tyder på att den 
anledning som till slut framfördes inte var den verkliga. Inget annat tyder dock på 
att så skulle vara fallet. Troligare är, att man velat undvika att nämna 
nedläggningen av Radio Nord i sammanhanget. 

Den 5 september 1962 sammanställde Olof Rydbeck en konfidentiell "P.M. 
rörande Sveriges Radios överenskommelse med staten". 86  Sveriges Radios 
styrelse hade sagt upp överenskommelsen för att få till stånd en gemensam 
ledning för hela rundradiorörelsen och Rydbeck ville nu lägga fram styrelsens syn 
på vilken etermediapolitik som skulle föras i Sverige. Speciellt besvärande var det 
förhållandet, att Sveriges Radio tilldelades pengar av regeringen och alltså inte var 
självständigt i förhållande till den. Telestyrelsens och byggnadsstyrelsens 
inflytande borde avskaffas.87 Konkurrens med andra fristående företag avvisades 
med att det inte fanns våglängder tillgängliga för ännu ett landsomfattande 
radioprogram. Svenska folket skulle med visshet motsätta sig lösningar, som 
skulle innebära en flerdubbling av programservicen endast i vissa delar av landet, 
och de vore alltså inte att tänka på. För TV fanns det plats för ytterligare tre (alltså 
sammanlagt fyra) rikstäckande program, men om sådana komme att drivas av 
fristående företag, skulle det innebära en kvalitetssänkning på grund av det 
begränsade ekonomiska underlaget i ett land av Sveriges storlek. 
                                                 
80 Wirén, s. 20 
81 Tilläggsdirektiven finns i SOU 1965:20, s. 28-41 
82 Wirén, s. 20 
83 Kotschack, s. 270 
84 Koncept till skrivelse till Kungl. Maj:t. Odaterad. SR CK F IV ca:3 
85 Anteckningar av Mattsson från sammanträdet. SR CK F IV ca:3 
86 Finns i SR CK E IV:51 
87 Byggnadsstyrelsen förvaltade Sveriges Radios byggnader 



25 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Men Rydbeck uppehöll sig också vid de nackdelar som ett radiomonopol förde 
med sig. De allvarligaste var risken för en överdriven centralisering och att 
allmänheten får en känsla av att en liten mäktig grupp bestämmer vad som ska 
sändas och vem som ska framträda. Han betonade att allmänhetens känsla av att 
en liten grupp bestämde bara var just en känsla, men att man borde visa tydligare 
utåt hur det låg till genom en ökad decentralisering. Inre konkurrens i form av 
självständiga radiokanaler avvisade han på ekonomiska grunder. 

Kanalerna skulle få samsas om mycket av resurserna, som då måste fördelas 
precis som förr. Att inom ett och samma företag konkurrera om artisterna skulle 
bara driva upp gagerna i onödan. Yttre konkurrens enligt TV-främjandets modell 
med ett fristående reklamfinansierat företag som konkurrerar med ett 
licensfinansierat Sveriges Radio skulle försätta att det licensfinansierade företaget 
i ett kännbart underläge, speciellt i ett så litet land som Sverige. Den skulle 
dessutom leda till en "förändring av programsättningen i riktning mot enklare och 
populärare program". Sveriges Radio skulle inte heller kunna stå emot det 
ekonomiska trycket, och skulle tvingas börja med reklam. En kraftig höjning av 
licensavgifterna skulle behövas för att bygga ut en andra TV-kanal, och Rydbeck 
avslutade PM:en med att efterlysa ingående diskussioner av finansieringsfrågor 
inom Sveriges Radios styrelse. 



26 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

 
Radion i politiken efter Radio Nord 

 
Ny piratradiolag 
 
Till 1966 års riksdag framlade regeringen en proposition (nr 37) med förslag till 
ny lag mot radiopirater. Den var en anpassning av 1962 års piratradiolag till den 
nya rundradiokonventionen av år 1965. Propositionen innehöll också att riksdagen 
skulle ratificera den nya rundradiokonventionen, som uttryckligen förpliktar till 
strafflagstiftning. I den nya konventionen återkom en formulering som på 
lagrådets inrådan strukits ur 1962 års svenska piratradiolag. Nu skulle sändningar 
som var avsedda för eller kunde mottagas i konventionsländerna kriminaliseras. 

Lagen förslogs träda i kraft dagen efter det den utkommit från trycket. Det 
som gjorde lagen effektivare än sin föregångare var att sändarutrustning och 
pengar nu kunde förverkas till staten. Kommunikationsminister Olof Palme 
motiverade lagen så här: 
 

Reglerna om frekvensfördelningen kan lätt kringgås genom 
rundradiosändning från station på öppna havet eller i luftrummet däröver. 
Något legitimt behov av rundradiosändningar utanför nationella territorier 
föreligger inte heller.88 

 
Reglerna hade också kringgåtts eller åtminstone trotsats. Radio Syd hade 

fortsatt att sända trots 1962 års piratradiolag och trots att dess chef, Britt Wadner, 
fått både dagsböter och fängelse för sändningarna.89 

Folkpartiet (I:646/II:798) och högerpartiet (I:647/II:797) kom med 
partimotioner om att bara störande sändning skulle kriminaliseras, både i 
rundradiokonventionen och lagen. Detta innebar att partierna de facto ställde sig 
på piraternas sida. Motionärerna fann det också anmärkningsvärt, att lagen skulle 
träda i kraft så snart, och föreslog liksom lagrådet att lagen skulle träda i kraft den 
1 juni. 

I en artikel i Expressen antogs att brådskan berodde på att Radio Syds 
sändarskepp för tillfället låg i hamn i England för reparation, och att regeringen 
ville ha igenom lagen innan sändningarna kunde återupptas.90 På så sätt skulle 
opinionen mot lagen inte bli så kännbar, Radio Syd skulle inte bli i tillfälle att 
sända något avskedsprogram o.s.v. 

Första lagutskottet fann ingenting att anmärka mot propositionen. "Den 
ovillkorliga regleringen på området åsyftar enligt utskottets mening icke att 
skydda något radiomonopol."91 Den hade inte med  frågan om monopol att göra, 
den frågan skulle ändå snart behandlas i annat sammanhang, nämligen i 
proposition 136 till höstriksdagen angående rundradions fortsatta verksamhet m.m. 
Folkpartister och högermän i utskottet reserverade sig och gjorde samma 
hemställan som i motionerna. 

                                                 
88 Proposition 37/1966, s. 21, i riksdagstrycket 
89 Dagens namn: Britt Wadner, piratrdottning .Dagens Nyheter 1964-08-27 
90 Breide, Gunnar: Här avslöjas spelet bakom riksdagens Radio Syd-bråk. Exprssen 1966-04-07 
91 Första lagutskottets utlåtande nr 21/1966, s. 19. I riksdagstrycket 



27 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

I första kammaren debatterades propositionen ett par timmar och lagen antogs. 
I andra kammaren blev det lite hetare debatt. Det var den 1 april, sista dagen före 
påskuppehållet, och riksdagen skulle inte återsamlas förrän den 13 april. 
Talmännen hade planerat att avsluta förhandlingarna kl 16.30. Kl 16.2092 avbröts 
förhandlingarna av talmannen och en del bordläggningar m.m. följde. Många 
riksdagsmän gav sig iväg. Ingemund Bengtsson (s) begärde så 16.30 att 
behandlingen av propositionen skulle fortsätta. Talmannen påpekade att detta 
skulle försinka hemfärden men Bengtssons förslag vann i votering. En kort debatt 
följde, som inte berörde lagen, utan mest riktade sig mot Olof Palme, som med ett 
anförande fått många att känna sig tvingade att ge svar på tal. Det var detta som 
hade förlängt förhandlingen mer än väntat. Förste vice talmannen von Friesen, 
som lett förhandlingarna dittills, bytte plats med en kollega och klev i egenskap av 
folkpartist upp i talarstolen. Han sade sig under sina 25 riksdagsår aldrig ha 
upplevt en liknande situation. "Skulden för det kaos, som på detta sätt kan inträffa 
i våra kommunikationer hem, vilar i icke obetydlig utsträckning på chefen för 
kommunikationsdepartementet, herr statsrådet Palme." 93  Därefter röstades 
lagförslaget igenom med stor majoritet, och riksdagen avslutades kl 16.59. 

Det kan inte ha varit för att få majoritet för propositionen som Bengtsson 
förlängde förhandlingen. Majoritet hade man ändå. Det måste ha varit brådska att 
få lagen till stånd som låg bakom. Som det nu blev, hann Radio Syd inte återuppta 
sändningarna innan lagen trädde i kraft. Möjligen dämpades på så sätt en opinion 
mot lagen. 
 
Socialdemokraterna 
 
Den sittande 1960 års radioutredning fick den 16 november 1962 tilläggsdirektiv 
angående televisionen.94  Tidigare hade utredningen i uppgift bara att utreda 
ljudradions framtid. I tilläggsdirektiven avvisade kommunikationsministern 
konkurrens med argumenten att de olika TV-bolagen skulle sända samma slags 
program samtidigt och att programstandarden skulle sjunka, bortsett från lätta 
underhållningsprogram. Monopolet skulle enligt direktiven bestå, men en inre 
konkurrens pekades på som en möjlighet att utreda, i första hand då en konkurrens 
mellan produktionen i Stockholm och den på andra orter. 

Vad gällde reklamen så räknades själva reklaminslagen till den sänkta 
programstandarden. Det samhällsekonomiska värdet av reklam betecknades som 
omöjligt att beräkna. Kommunikationsministern framförde också den tanken, att 
de intressen man delar med många, och som alltså kan  utgöra underlag för 
program riktade till en bred allmänhet, känns mindre angelägna än de som man 
delar med en minoritet. Därför skulle man genom program för minoriteter bättre 
tillfredsställa allmänhetens behov än genom breda program. 

I ett tal i Folkets hus i Stockholm den 18 april framlade kommunikations-
minister Palme sin syn på etermediapolitiken.95 Han slog där fast, att "en fri 
etableringsrätt är en omöjlighet redan på grund av det begränsade antalet 

                                                 
92 De tidsangivelser som inte finns i riksdagstrycket är hämtade från Breides artikel (not 90) 
93 Riksdagstryck 1966, andra kammarens protokoll nr 15, s. 221 
94 Tilläggsdirektiven finns i SOU 1965:20, s. 28-41 
95 Talet tryckt i Palme, Ulvenstam & Eliasson 



28 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

frekvenser".96 Dessutom var etermedia så effektiva propagandamedia, och hade 
också använts som sådana, att de borde ställas under betryggande kontroll. Ett 
företag av Sveriges Radios typ bevarar sin integritet genom att vara bevakat. 
Företaget borde stå fritt gentemot både statsmakter och näringsliv, och borde 
fördenskull vara licensfinansierat, och Palme menade att "vi har i Sverige hållit 
fast vid licensfinansiering framför allt därför att etermedierna skall vara fria från 
ovidkommande intressen".97 Palme lovade att reklam i TV skulle utredas, men 
inte enbart från producentperspektiv, eftersom kostnaderna för eventuell reklam 
skulle komma att tas ut via varupriserna. Utredningen tillsattes i oktober 1966.98 

Till höstriksdagen 1966 kom regeringen på grundval av 1960 års 
radioutrednings betänkande (SOU 1965:20) med en proposition (nr. 136/1966) 
angående rundradions fortsatta verksamhet m.m. Vad gällde finansieringsfrågorna 
konstaterade utredningen att licenser är antingen den enda eller också den 
viktigaste finansieringsformen i de flesta europeiska länder, och att andra 
finansieringsformer enligt tilläggsdirektiven undantagits från utredning. Flera 
remissinstanser beklagade att utredningen i detta avseende inte varit 
förutsättningslös. T.o.m. telestyrelsen tyckte en viss reklamfinansiering borde  
kunna "upptas till prövning".99  Vad gällde huvudmannaskapet konstaterade 
utredningen, att vid ett arrangemang som det svenska kom etermedia reellt att 
tillhöra den offentliga sektorn, och framhöll att de borde vara självständiga 
gentemot statsmakten och statsförvaltningen. Systemet med monopol ansågs i 
propositionen som lämpligt och det höll de flesta remissinstanser med om. I 
propositionen föreslogs dock på grundval av utredningens betänkande ett 
arrangemang med inre konkurrens mellan sex självständiga enheter. "Därigenom 
skapas förutsättningar för rörelsefrihet och oberoende, variation och stimulerande 
tävlan, när det gäller idéer och utformning av programmen."100 

I direktiven till 1951 års TV-utredning kan man se en vilja att åtminstone  
överväga alternativ till det licensfinansierade monopolet, men partiet har efter 
utredningens avvisande av alternativen fastlagt sin tidigare inställning. Man har 
dock fått göra eftergifter för det borgerliga trycket. Konkurrenstanken, som 
dominerat de borgerliga partiernas argumentation efter Radio Nord, satte spår i 
Sveriges Radios organisation genom den 1966 beslutade kanalkonkurrensen i TV. 
Till slut tillsattes, också 1966, en stor utredning om reklam i TV, något som de 
borgerliga partierna under en lång följd av år motionerat om. Överhuvudtaget har 
socialdemokraterna, jämfört med de borgerliga partierna, sett etermedia som en 
samhällsservice snarare än som en del av näringslivet. 
 
Högerpartiet 
 
Högerpartiet påpekade i sin valhandbok 1962 att debatten om reklamfinansiering 
främst förts från kulturpolitisk och allmänt ideell ståndpunkt, eftersom Sveriges 
Radios ekonomi till följd av ökade licensintäkter var god. Men man borde i alla 
fall se saken ur ekonomisk synvinkel. 

                                                 
96 Palme, Ulvenstam & Eliasson, s. 13 
97 Ibid., s. 25 
98 SOU 1973:10, s. 3 
99 Proposition 136/1966, s. 83 
100 Ibid., s. 1-2 



29 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Vad gällde piraterna borde de inte lagstiftas bort, utan konkurreras ut genom 
kommersiella inslag i Sveriges Radios program.101 I valhandboken talades också 
om uppskov med lagen, uppenbarligen i förhalningssyfte. 1964 betonades 
yttrandefriheten i en motion (II:716) av Astrid Kristensson och F Björkman, som 
kom att bli stilbildande för de närmaste årens högermotioner i radio- och TV-
frågan. I motionen krävdes fri etablering av radio- och TV-företag, reglerat av en 
auktoriseringsnämnd som bara skulle se till att men inte kolliderade i etern. 
Motionärerna ansåg "att radion och televisionen bör vara fria därför att frihets-
momentet är den dynamiska kraften i opinionsbildningen". Som en följd av den 
fria etableringen skulle reklamfinansiering följa. Om Sveriges Radios 
objektivitetsmålsättning sade man att den 
 

är riktig, men tron på en s.k. objektiv opinionsbildning är falsk, då det 
ständigt uppstår situationer där objektiviteten inte låter sig definieras på ett 
tillfredsställande sätt. 

 
Reklam i Sveriges Radio skulle inte vara något alternativ till fria konkurrerande 
televisionsbolag. 

I 1964 års valhandbok framhävs också yttrandefriheten, med motiveringen att 
"Radio och television är inte åtkomliga för den enskilde medborgaren, som vill ge 
sin åsikt tillkänna".102 Högerpartiet antydde genom denna formulering att det 
skulle kunna bättra sig vid fri etablering. 

1965 återkom motionen , nu som partimotion (I:325/II:386) och i något 
omarbetad form. Nu hemställdes också om ökad insyn i Sveriges Radio, som 
jämfördes med ett statligt verk. Insyn var nödvändig om man skulle kunna 
kontrollera att objektivitetsprincipen verkligen följdes. 

1966 kom högerpartiet med en utökad motion (I:231/II:298). Partiet ansåg att 
radioutredningens ekonomiska prognoser var alltför optimistiska. Mera pengar 
skulle komma att behövas, och dem kunde man skaffa genom reklam i etermedia. 
Man slog åter ner hårt på talet om att Sveriges Radio skulle driva 
opinionsbildning men inte driva bestämda opinioner. Det var bara ett krånglig sätt 
att säga någonting mycket enkelt. "Företaget skulle alltså inte tillåtas propagera 
för vissa åsikter". Geografisk konkurrens enligt radioutredningens modell 
förkastade, den var ingen konkurrens, utan skulle leda till "en olycklig 
uppsplittring av tillgängliga resurser". 

I den motion som utgjorde  partiets svar på propositionen om radions framtid 
(1966 I:779/II:948) beklagade partiet att kommunikationsministern inte hade velat 
låta utreda alternativ till monopol i etern och framlade åter sina åsikter om 
yttrandefriheten och ekonomin. Dessutom hemställdes om att den nya utredningen 
som skulle utreda reklam inom Sveriges Radios ram också skulle utreda frågan 
om fristående företag med reklamfinansiering. 

Även efter Radio Nord är högerpartiet det borgerliga parti som med störst 
energi har drivit en egen linje i frågan om reklam och monopol i etern. Men 
partiets inställning har icke desto mindre förändrats. Före motionen av 
Kristensson och Björkman 1964 betonades den ekonomiska sidan av saken, men i 
och med motionen kom en svängning som innebar att partiet kom att tala om 
                                                 
101 Högerpolitik 1962, s. 153-160 
102 Högerpolitik 1964, s. 255 



30 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

opinionsbildningen i första rummet. Några större slitningar verkar inte 
förändringen ha medfört. 
 
Folkpartiet 
 
I 1962 års partiprogram, fastställt vid mötet samma år, skisserades en väg bort 
från monopolet med först konkurrerande fristående programledningar inom 
Sveriges Radio, följt av att religiösa och ideella folkrörelser ges tillåtelse att göra 
egna radioprogram. Vidare steg mot ökad frihet i etern skulle tas "under i lag 
bestämda former". Hur långt man skulle gå sägs inte klart ut. Vad gäller 
finansieringen borde olika former tas upp till särskild utredning.103 

Den försiktiga formuleringen bottnade i att en framstående partiman, Gunnar 
Helén, satt med i radioutredningen.104 Helén ville behålla monopolet och var 
motståndare till reklam i etern. Stora grupper inom partiet var dock av en annan 
mening. Till 1962 års landsmöte kom ett förslag till program som bl.a. klart 
förordade reklamfinansiering, men som avvisades av Helén och två tidningsmän i 
partistyrelsen. Tidningsmännen inom partiet kom att leda motstånden mot 
reklamfinansiering av etermedia. Det partiprogram som antogs blev en 
kompromiss som partiet senare hade besvär med att försvara. Partiledaren Bertil 
Ohlin lade 1963 fram sin syn på radiopolitiken. Han förordade bestämt 
konkurrens, och tyckte att reklam borde prövas innan man uttalade sig i frågan. 
Han föreslog att de tidningar som var rädda för att förlora annonsintäkter skulle 
bli delägare i ett TV-reklamföretag. 1964 års landsmöte beslöt mot 
partiledningens linje att uppdra åt partistyrelsen att lägga fram ett nytt förslag till 
program vid 1966 års landsmöte. 

1964 motionerade folkpartiets förste vice ordförande Sven Wedén, Sven 
Gustafsson och Henning Gustafsson i riksdagen (II:653) om en allsidig utredning 
av reklamfinansiering av radio och TV. Genom reklamfinansiering skulle man 
främst vinna lägre licensavgifter. Motionärerna ville ha en utredning som tog upp 
dels den frågan, dels effekterna av ett bibehållet monopol, och de kritiserade 
regeringen, som inte ville ha "något samlat övervägande av denna typ". Motionen 
avslogs. 

1965 var flera folkpartister, däribland även partiledaren, med och motionerade. 
Med hänvisning till förra årets motion begärdes en förutsättningslös utredning av 
ett fortsatt radiomonopol kontra tänkbara alternativ (I:505/II:639). Man framhöll 
att det nu fanns nästan obegränsade möjligheter för lokala radiosändningar, som 
hade blivit billigare att driva än en lokaltidning. 

När det blev känt att regeringen undertecknat en ny europeisk 
rundradiokonvention motionerade flera tunga folkpartister, dock inte partiledaren, 
om upphävande av § 3 i 1962 års piratradiolag (1965 I:499/II:609). Den 
paragrafen stadgade att det var förbjudet för svenskar att medverka i transporter 
m.fl. aktiviteter som stödde rundradiosändning på öppna havet. Utan den 
paragrafen skulle lagen bli verkningslös. Första lagutskottet tyckte motionen 
skulle avslås, och hade fått medhåll av JK och telestyrelsen.105 Om § 3 togs bort, 
menade utskottet, skulle lagen bli mycket mindre effektiv. I en reservation från 
                                                 
103 Folkpartiets program antaget vid landsötet i Göteborg 1962. 
104 Detta stycke bygger på Hildén 
105 Första lagutskottets utlåtande nr 32/1965. I riksdagstrycket 



31 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

folkpartister och högermän i utskottet uttalades meningen, att lagen i praktiken, 
om än inte i teorin, skyddade radiomonopolet. Riksdagen  avslog motionen. 

Under första halvåret 1966 kom partiet med en samlad programförklaring i 
radio- och TV-frågor i form av skriften "I stället för monopol".106 I den sades att 
den största faran med monopolet inte låg i ensidig nyhetsförmedling, utan i en 
hotande "smakdiktatur". Man beklagade att radioutredningen varit förhindrad att 
utreda reklam- och konkurrensfrågor. Helt fri etablering avvisas också, med 
hänvisning till faran av att sändningsmöjligheterna skulle helt koncentreras till 
"någon enstaka ekonomisk eller politisk maktgruppering, vilket skulle innebära 
påtagliga risker för en snedvriden opinionsbildning". 107  Att få bättre och 
allsidigare program ses som det primära målet, reklamfinansieringen är bara ett 
medel. En lämplig början skulle vara att ett fristående företag fick handha TV 2. 
Senare kunde andra få tillkomma. 

Vid 1966 års landsmöte modifierades partiprogrammet vad gäller radio och 
TV. Man konstaterade att de tekniska förutsättningarna för en fullständig 
etableringsfrihet sakandes. Ändå innebar det nya programmet en skärpning av 
partiets linje. Sveriges Radios monopolställning borde genast upphöra genom 
införande av ett fristående, reklamfinansierat TV 2. Sveriges Radio föreslås förbli 
licensfinansierat. Här har partiet tagit ställning för reklamfinansiering, men 
betonar samtidigt att programkvalitén var det primära. Reklamfinansiering var 
bara en följd av behoven, ingen principsak. 

Som svar på propositionen om radions framtid 1966 hemställde folkpartiet i en 
partimotion (I:781/II:956) om utredning av ett fristående reklamfinansierat TV 2. 
Detta skulle vara en lämplig början till att bryta monopolet. Den här gången var 
också partiledaren med och motionerade. 

1966 tycks partiet åter stå enat i etermediapolitiken, men inställningen var en 
annan än före Radio Nord. Då gällde den i första hand införande av reklam-
finansiering, nu sågs reklamen bara som en följd av den nödvändiga konkurrensen 
i etern. Det konkurrensen skulle leda till var en mångfald i utbudet, inte främst i 
informationshänseende, utan i smakhänseende. 
 
FPU 
 
Folkpartiets ungdomsförbund hade när frågan om radiopiraterna kom upp länge 
behandlat frågor om radio och TV. Detta konstaterades också av Per Ahlmark när 
han på 1962 års FPU-kongress sade "att den fria radion alltid varit något av en 
käpphäst för FPU".108 Han tyckte ungdomsförbundet i radiofrågorna hade något 
de kunde enas om och rekommenderade att köra hårt med dem inför valet. 

Liberal Ungdom Stockholm motionerade något senkommet om att "aktualisera 
FPU-kravet på en fri radio och television och därvid med kraft motarbeta 
regeringens förslag om åtgärder mot de kommersiella radiostationerna" och att 
göra ett uttalande i den riktningen.109 Motionen bifölls, fastän propositionen redan 
gått igenom i riksdagen. Därmed blev FPU en av de få  politiska organisationer 
som uttalade sig för piratradion. På 1964 års kongress bekräftades inställningen, 

                                                 
106 Ankomststämplad i Kungliga biblioteket 1966-06-21 
107 I stället för monopol, s. 17 
108 FPU-kongressen i Falkenberg 9-13 juni 1962. Ahlmarks uttalande på s. 22 
109 Ibid., s. 21. Motion nr. 21 



32 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

då Per Gahrton sade att man kan stödja lagbrott om man anser den brutna lagen 
oriktig.110 Han hade tillsammans med några andra motionerat om moraliskt stöd åt 
Radio Syd och att verka för att radio/TV-frågan skulle tas upp av folkpartiet i 
valrörelsen. Motionen bifölls. 

I sitt remissvar på 1960 års radioutrednings betänkande sade FPU att den av 
utredningen föreslagna kanalkonkurrensen inte var någon verklig konkurrens. 
"FPU föreslår fri etableringsrätt på radioområdet" med reglering genom något 
koncessionsförfarande.111 
 
 
Centerpartiet 
 
I Radio Nord-frågan kom partiet som visett att, om än inte i sin helhet, ställa sig 
på regeringens sida, och var t.o.m. pådrivande när Rune Gustafsson den 9 maj 
1961 i riksdagen tyckte man skulle tillgripa hårdare medel mot piraterna än bara 
att starta egen skvalradio. Centerpartiets förtroenderåd gjorde vid sitt 
sammanträde den 21 maj 1962 ett uttalande, vari konstaterades att piratsänd-
ningarna måste stoppas.112 Här tog man också upp att flera helt självständiga 
rikstäckande, regionala och lokala radio- och TV-program borde skapas, och 
tryckte särskilt på ideella, religiösa, folkbildnings- och ungdomens behov. Detta 
kunde praktiskt lösas genom att ett eller flera konkurrerande bolag bildades vid 
sidan av Sveriges Radio. Inget nämndes om finansieringsformen. 

Vid riksdagens behandling av piratradiolagen nämndes i centerns partimotion 
att partiet önskade flera konkurrerande radioföretag, som ett sätt att höja 
programkvalitén. Gustaf  Svensson yttrade sedan i debatten om lagförslaget att 
man borde ha två fristående konkurrerande programföretag, men inte 
reklamfinansierade. Kommersialisering skulle minska utrymmet för obekväma 
uttalanden i radio.113 Partiledaren hänvisade till partimotionen och ville inte ta 
ställning i reklamfrågan. 

I partiets skrift Politisk Debatt 1961-61 ställer man sig positiv till inre 
konkurrens inom Sveriges Radio, men säger att större effekt skulle uppnås om två 
eller flera företag fick konkurrera fritt med varandra. "Centerpartiet har intagit en 
avvisande hållning till tanken på ett kommersiellt radio- och TV-företag".114 Bara 
om reklamsändningar i framtiden kommer att nå Sverige från utlandet kan partiet 
tänka sig att ompröva sin inställning. 

Men hela partiet följde inte anti-reklamlinjen. På riksstämman 1964 antogs en 
motion av Ingemar Karlsson om innehöll en uppmaning till partiets riksdagsmän 
att "följa den principen  att TV-programmen ska utbyggas med licensavgifter och 
inte med annonsprogram".115 Motionären hade funnit det "märkligt att flera 
riksdagsmän, som är ledamöter i lantbruksförbundets styrelse, där [i 
lantbruksförbundet] kan stödja förslaget om annonser i TV. Lantbruksförbundet 

                                                 
110 FPU 30 år. Jubileumskongress i Rättvik den 12-14 juni 1964. Protokoll 
111 Remissvaret 1965-10-10 är avtryckt i FPUs kongresshandlingar 1966. Cit. efter s. 66 
112 "Uttalande av Centerpartiets Förtroenderåd vid sammanträde i Stockholm måndagen den 21 

maj 1962". Centerpartiets arkiv F IV:1. I Riksarkivet 
113 Riksdagstryck 1962, andra kammarens protokoll nr 25, s. 13 
114 Politisk Debatt 1961-62, s. 325 
115 Centerns riksstämmoprotokoll 1964. I Riksarkivet 



33 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

har inträtt i det bolag [TV-främjandet] med ett flertal storindustrier som 
propagerar för kommersiell television". 

I samband med behandlingen av propositionen om rundradions fortsatta 
verksamhet m.m. uttalade partiet i sin partimotion (1966 I:774/II:949) att "enligt 
vår uppfattning är de skäl som kan tala för en s.k. fri etableringsrätt inte 
tillnärmelsevis så tungt vägande som de nackdelar som är förenade med ett sådant 
system". Ett bättre alternativ vore att starta ett andra företag, med samma rigorösa 
regler som för Sveriges Radio. Reklamfinansiering var inte aktuell. Men detta 
togs inte upp i hemställan, och fick alltså inget verkligt eftertryck. I hemställan 
förutsätts monopolet som bakgrund till kraven. 

Centern ger intryck av splittring både före och efter Radio Nord. Partiets 
inställning till reklam och monopol har förändrats från att på 1950-talet ha varit 
positiv till båda till att 1966 avvisa reklam och inte helhjärtat verka för en större 
mångfald. 
 
CUF 
 
På centerns  ungdomsförbunds styrelsesammanträde den 25 september 1965 
diskuterades 1960 års radioutredning.116  Ungdomsförbundet hade blivit 
remissinstans för utredningen och skulle uttala sin mening om den. I detta 
sammanhang kom man också att diskutera frågan om fri radio och TV. Därvid 
konstaterades att förbundet inte tidigare tagit ställning i frågan, och att 
samarbetsdelegationen mellan folkpartiet och centerpartiet hade den under 
behandling. På sammanträdet beslöts "att kräva en utredning om etermonopolets 
ersättande med fri radio/TV". Här tog alltså ungdomsförbundet ställning mot 
moderpartiet, något som där skulle beklagas vid ett flertal tillfällen. 

På moderpartiets riksstämma 1967 lades skulden på folkpartiets inflytande 
över ungdomsförbundet via de överläggningar partierna haft och där meningarna 
om etermediapolitiken ständigt brutits.117 

                                                 
116 CUFs protokoll. Hos CUF, Bergsgatan 7 B 
117 Centerns riksstämmoprotokoll 1967. I Riksarkivet 



34 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Sammanfattning 
 
Frågorna om reklam och monopol i etern har inte alltid drivits med samma energi. 
För tiden före Radio Nord har aktiviteten på området varit låg jämfört med efter, 
vilket har gjort det svårt att få tag på några samlade uttalanden från partierna från 
den tiden. Det verkar som om radio Nord har öppnat partiernas ögon för 
problemet, speciellt då centern och folkpartiet, som också var de som först 
ändrade sina inställningar i frågan. Den väg deras åsikter tog är typisk för 
samhället som helhet. I TVs barndom såg man organiseringen av etermedia främst 
från teknisk-ekonomisk synpunkt. Här skulle reklamen vara en hjälp att t.ex. få en 
snabb utbyggnad av TV-nätet. Efterhand som TV infördes och utvecklades kom 
innehållet i programmen att få större plats i diskussionen.118 Detta är vad som hänt 
även i centerns och folkpartiets överväganden i etermediapolitiken. Här släpar 
högerpartiet efter när de i 1962 års valhandbok vill föra debatten om 
reklamfinansiering från det kulturpolitiska till det ekonomiska området. Partiet 
svängde omkring 1964.  

Även socialdemokraterna kan sägas ha svängt i samma riktning, även om den 
svängningen kom före Radio Nord. Är det bara en händelse att åtminstone de 
borgerliga partiernas omsvängning sammanfaller i tiden med Radio Nords 
sändningar? Kan det rentav ha varit så att Radio Nords program var så 
avskräckande dåligt att det fick flera partier att modifiera sina ståndpunkter? 

Sveriges Radios motiv för att stoppa Radio Nord var rädslan för konkurrens på 
flera sätt. Dels rädsla för att gagerna skulle skjuta i höjden, dels rädsla för att 
förlora lyssnarunderlag och därigenom prestige. Ur Sveriges Radios perspektiv 
framstår argumentationen i riksdagen, om huruvida man kunde vidta rättsliga 
åtgärder mot fartyg på öppna havet, och om man av den internationella 
telekonventionen förpliktigades till lagstiftning, som en skendebatt. Det primära 
var ju att bli av med de obekväma sändarna. Rydbeck ville ju inte heller att 
piraterna skulle lagstiftas bort. Han verkar ha varit rädd för att statsmakterna vid 
sin behandling av den frågan skulle komma att ändra på ordningen med ett 
licensfinansierat monopolföretag. Rydbeck verkade också för att öka 
radiomonopolets rörelsefrihet genom att göra det oberoende av statliga organ. 

Det enda i sändningarnas innehåll som tycks ha stört makthavarna var Radio 
Nords nyhetssändningar, som sågs som en nationell säkerhetsrisk. Kanske är det 
inte bara en händelse att det avlyssnade telefonsamtalet innehöll just nyheter. Vid 
handläggningen av införandet av Melodiradion agerade Sveriges Radio, 
telestyrelsen och kommunikationsdepartementet i samma självklara intresse av att 
konkurrera ut Radio Nord. De täta överläggningarna dem emellan hade inte 
karaktären av förhandlingar mellan olika parter, utan mera av att delar av samma 
enhet höll kontakt med varandra under arbetet. Detta leder fram till misstanken att 
regeringens motiv liknade Sveriges Radios, det kanske rentav bara var frågan om 
prestige, och att lagstiftningen bara var ett sätt bland många att komma åt 
piratsändarna. 

                                                 
118 Cronberg & Sangregorio, kap. 4 



35 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Personer 1962 
 
Kommunikationsdepartementet 
 

Gösta Skoglund kommunikationsminister 
Nils Hörjel statssekreterare 
Lennart Öhrström byråchef 
Assar Pohl telegrafdirektör i Malmö 
 

Telestyrelsen 
 

Håkan Sterky generaldirektör 
Bertil Olters överdirektör, även suppleant i Sveriges Radios styrelse 
Erik Esping teknisk direktör 
Tage Rosenlund byrådirektör för radiobyråns administrativa avdelning 
 

Sveriges Radio 
 

Per Eckerberg styrelseordförande 
Erik Lönnroth styrelseledamot 
Bertil Olters suppleant i styrelsen, även överdirektör i telestyrelsen 
Olof Rydbeck radiochef 
Erik Mattsson administrativ direktör, radiochefens ställföreträdare 
Henrik Hahr direktör (utlandsärenden m.m.) 
Olof Wahlund kanslichef, direktionens sekreterare 
Nils-Olof Franzén programdirektör för ljudradion 
Johan von Utfall teknisk direktör 
Bengt Höög intendent 
Per Martin Hamberg teknisk konsult 
Sven Jerring 
 
 
 

 
Källor till personförteckningen 
 

Sveriges Radios årsbok 1962, s. 286-287 
Statskalendern 1962, s. 168 



36 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

Otryckta källor 
 
Riksarkivet 
 

Centerpartiets riksstämmoprotokoll 
Centerpartiets arkiv, vol. F IV:1 
1960 års radioutrednings arkiv (kommittéarkiv nr 1965) 

 
Riksdagens arkiv 
 

Riksdagshandlingar: andra kammarens enkla frågor 1954-64 
Justitieutskottets arkiv: Handlingar till första lagutskottets utlåtande nr 
40/1962 

 
Sveriges Radios arkiv. Centrala kansliets arkiv (förkortat SR CK) 
 

A II aa:25 Styrelseprotokoll 
A IV a:26 Direktionsprotokoll 
A VI a:1 Radiochefens programkollegiums protokoll 
C I:3 Diarium 
F VII aa:1 Handlingar till radions historia 
E IV:42, 46, 51 Korrespondens med kommunikationsdepartementet 
F IV ca:3 Handlingar angående Radio Nord 
F XVI:1 Handlingar angående Radio Nord 
 

 
Tryckta källor 
 

Centerpartiets partiprogram (Kungliga biblioteket, småtrycksavdelningen) 
Expressen 1962 
Folkpartiets valhandböcker (hos Folkpartiet, Luntmakargatan 66) 
Folkpartiets partiprogram (Kungliga biblioteket, småtrycksavdelningen) 
Folkpartiets ungdomsförbunds kongresshandlingar (Kungliga biblioteket, 
småtrycksavdelningen) 
Högerpolitik. Högerpartiets valhandböcker (Kungliga biblioteket, 
småtrycksavdelningen) 
I stället för monopol. En programskrift om radions och televisionens framtid 
utarbetad av en arbetsgrupp inom Folkpartiet. 1966 
Kotschack, Jack S., Radio Nord kommer tillbaka. 1963 
Palme, Olof, Ulvenstam, Lats & Eliasson, Torsten, Radio och TV idag och 
imorgon. 1966 
Politisk Debatt 1961-62 [Centerpartiet] (hos Centerpartiet, Bergsgatan 7 B) 
Riksdagstryck enligt noterna 
SOU 1935:10. Utredning och förslag angående rundradion i Sverige avgivna 
av inom kommunikationsdepartementet tillkallade utredningsmän [1933 års 
radioutredning] 



37 

Christer Hamp: Radio Nord som politisk fråga (1980) 

SOU 1946:1. Betänkande angående rundradion i Sverige, dess aktuella 
behov och riktlinjer för dess kommande verksamhet [1943 års 
radioutredning] 
SOU 1954:32. Televisionen i Sverige [1951 års televisionsutredning] 
SOU 1965:20. Radions och televisionens framtid i Sverige. I. [1960 års 
radioutredning] 
SOU 1973:10. Reklam III. TV-reklamfrågan [1966 års reklamutredning] 
Statskalendern 1962 
Sveriges Radios årsbok 1962 
Telefonkatalogen 1961 

 
Intervjuer 
 

Eva Bjärlund 1980-04-15. Uppväxt i Skåne på 50- och 60-talen, flitig 
lyssnare på Radio Syd 
Åke Mossler 1980-04-22. Mossler är televerkets chefsjurist 

 
Bearbetningar 
 

Breide, Gunnar: Här avslöjas spelet bakom riksdagens Radio Syd-bråk. 
Expressen 1966-04-07 
Cronberg, Tarja & Sangregorio, Inga-Lisa: Innanför den egna tröskeln. Ny 
teknik och dess konsekvenser för livsstilen - Boendet som exempel. En 
rapport till sekretariatet för framtidsstudier och STUs konsumenttekniska 
forskningsgrupp. 1979 
Dagens Nyheter 1964-08-27 
Dymling, Carl Anders & Rabe, Folke: Radiotjänst. En bok om programmet 
och lyssnarna. 1929 
Elgemyr, Göran: Radions frihet - en chimär? Bilaga till anslagsansökan till 
Riksbankens Jubileumsfond 1979-08-31 
Hildén, Gunvor: Folkpartiet och Monopolet. I: Många liberaler. 1966, s. 45-
52 
Ollén, Gunnar: En landsortsstation under fyrtio år [Malmö]. I: Sveriges 
Radios årsbok 1964, s. 169-193 
Wirén, Karl-Hugo: Förtroendekris med många bottnar. Bilaga till 
anslagsansökan till Riksbankens Jubileumsfond 1979-08-31 


